Isterband med stuvad vitkål och lite annat



Isterband är underskattad och en bortglömd korv här i huset men hjälp vad gott det är! De här var rejält rökta (Nyhlén & Hugosson) och det gillar jag. Ingen potatis behövs om man älskar stuvad vitkål och råkar man ha en varsin rödbeta och en bit chevré så blir det heller inte sämre. Små goda gurkor, cornichonger och rödlök (som legat i olja, vinäger, salt och en gnutta socker) passade fint till. Om jag får lök över när jag gör sallad lägger jag den ofta i en burk med vinägrett, praktiskt och den håller i flera dagar och den blir jättegod.


STUVAD VITKÅL
2-3 hg vitkål kokas halvmjuk i saltat vatten
2,5-3 dl grädde
2 dl riven ost med smak
1 näve bladspenat eller något annat grönt, typ persilja
 maizena+vatten om du vill ha en tjockare stuvning
salt, vitpeppar, riven muskot


1. Slå av kokvattnet, tippa i grädden och låt allt småkoka 5-10 min och lägg i spenaten på slutet.

2. Smaka av med ost och kryddor och red ev stuvningen.



Stek isterbanden under tiden sakta på svag värme i smöööör. Fett? Jaaaa och gott!

Rödbetorna kokade jag mjuka först och la i en varsin ugnsform, kryddade och gratinerade snabbt med chevréost på toppen men det blir gott med vilken ost som helst.





Anna bjöd på sushi när vi träffade henne i Sundsvall i lördags och den var helt fantastisk.........




Tur att jag tog en 11 bitars ........




och mannen hoppade över riset och tog sashimi och det tar jag nästa gång. Laxen bara smälte i munnen.......

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh GUD så gott! Sushi är min akilleshäl, jag måste nog försöka få med mig någon vän och gå på Haiku Sushi.. mmm!

2012-05-12 @ 23:04:26
URL: http://rubusarcticus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0