Nässelpaj



Ogräsmaten fortsätter och har du problem att tänka nässlor så tänk spenat! Ikväll kommer Frida och jag att bjuda en varsin kompis på den här pajen, ska jag säga att det är nässlor eller inte?



LATMAJAS PAJDEG från Anna Bergenströms pajbok är bara sååå bra!

200g smör
5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt


1. Smält smöret i en kastrull och låt det svalna lite.

2. Blanda ner mjöl och bakpulver och rör till en slät smet i kastrullen.

3. Tryck ute degen i en pajform, nagga och förgrädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Jag säger bara SPD, spar på disk och det gillar väl alla?!



FYLLNING
1 liten lök
1 liten klyfta vitlök
100g alspånsrökt karré eller skinka
1 liter förvällda nässlor eller spenat ca 100g
3 ägg
3 dl grädde
3 dl riven ost med smak, lagrad präst t.ex
smörklick
salt, peppar, muskotnöt



1. Fräs hackad lök och vitlök mjuk i smör och låt sedan skinkan i småbitar och hackade nässlor/spenat fräsa med en kortis. Krydda med salt, peppar och muskot.

2. Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar.

3. Lägg fräset i det förgräddade pajskalet, riven ost över och sedan på med äggstanningen.

4. Grädda i 175° i ca 30 minuter



Kommentarer
Postat av: Katarina

Ser gott ut! Jag har aldrig ätit nässlor :)

2012-05-20 @ 04:52:22
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Det ser ju så gott ut men ......



När jag ser dina foton och dina recept funderar jag om jag ska prova igen. Men jag vet ju vad som hände sist jag provade :=(



Det skriver jag inte här :=))



Hoppas att du får en skön vårvecka!



Kramar.



2012-05-20 @ 14:08:54
URL: http://mindag-k.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0