Yakiniku på en fin älgbit

 
Alltså nu har man legat av sig med ätpinnarna för det var ett tag sedan vi åt något asiatiskt här hemma men eftersom jag fick ett vitt vin som skulle passa till japansk mat så var det väl bara att bee japanese !
Enkelt , snabbt, gott och fredagsperfekt!
 
YAKINIKU 3 port
4-5 hg lövbiff, tunnskuren älgstek, filé eller fin grytbit
salt och peppar
1/2 kruka hackad koriander
olja till stekning
 
Marinad  och sås till köttet:
1/2 dl japansk soya,  och det måste vara en ljus soyasås!
1 dl vatten
2 rivna vitlöksklyftor
1,5 msk riven ingefära
1-2 msk honung
1 msk finhackad salladslök eller purjolök
1 msk hackad koriander
1 nypa chili färsk eller torkade flakes
 
Wokade grönsaker:
2 morötter
1 paprika
5 stora champinjoner
1 rödlök
3 salladslökar
salt och peppar
olja till stekning
 
 
1. Blanda ihop marinaden noga och slå hälften på den tunt skurna köttet och spara hälften som sås till maten.
 
2. Skär morötterna tunnt, kvarta svampen, skiva löken och sallads löken.
 
3. Woka grönsakerna i het olja och börja med morötterna sedan svamp, paprika och strö sist över salladslöken, salta, peppra och lägg upp på ett fat.
 
4. Sila köttet men spara marinaden.
 
5. Hetta upp olja och stek köttet i 2 omgångar hett och snabbt och blanda sen ner marinaden med köttet.
 
6. Servera med kokt ris, såsen och de wokade grönsakerna.
 
 
Jag trodde att det skulle vara något surt vitt vin som fick smaklökarna att dra ihop sig men tji fick jag för det passade perfekt mot de japanska smakerna!
Laroche Bourgogne Reserve 2011
 
 
 
Jamen nu är det helg och jag ska landa i soffan och kolla på X-factor. Jag ser fram emot en lugn helg med fönsterputsning, stök ute med växthuset och lite höstfix med ljung och ris.
 
Ha en riktigt trevlig hösthelg mina vänner!

Kommentarer
Postat av: cathrine

Oj vad det där såg spännande ut!
Måste nog försöka prova det receptet
Ha en fortsatt bra helg
/cathrine

2012-10-06 @ 09:58:10
Postat av: Lotta - en kaka i ugnen

Spännande, ser supergott ut! Trevlig helg!

2012-10-06 @ 16:19:12
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0