Pulled pork med goda tillbehör

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Börjar ni bli less på den här långkokta barbequegrisen?
Har du inte provat än så kanske du också blir fast  för det är verkligen god och lättsam mat och det blir ju lite tacokänsla om man har lite plock till.
Det passade superbra med kål och lök till!
Jag blev igångtriggad av Lisa som trodde jag lagt enris på toppen i grytan (men det var en grov timjankvist) så jag älgade väl ut och hämtade enekvisten och den fick gå med istället.
Det blev den godaste pp:n hittills och vem vet det kanske var enen.....
 
 
 
PULLED PORK enklaste receptet om
 
1 fläskkarré på dryga kilot
1 flaska barbequesås ca 500g
1 lök
2 klyftor vitlök
 
1. Lägg köttet i en gryta/ugnsform med lock, tippa över såsen och lägg lök och vitlök på toppen.
 
2. In i ugnen med lock på i 5-7 timmar (peta ner löken efter ngn timme) tills köttet är mjukt och faller isär.
 
3. Dra isär köttet, smaka av såsen (mixa den om du vill ha en slät sås) och servera med "plock" som du gillar.
 
 
 
 
Här kan du låta fantasin flöda ihop med kålen...både kryddor och rotsaker....själv hade jag ingen...fantasi alltså men det var så många andra smaker i den här middan` så jag blev nöjd ändå med en neutral kålsmak.
 
 
COLE SLOW
400g finstrimlad vitkål
1 dl creme fraiche
1/2 dl majonäs
3 msk hackad persilja
1 tsk salt
vitpeppar
 
1. Strimla kålen, strö över saltet och låt det dra i en kvart tills kålen mjuknat.
 
2. Rör i de övriga ingredienserna, smaka av med kryddor och låt den stå ytterligare en stund innan du ska äta den.
 
 
Lova mig att ni inte hoppar över "lökpickleriet" för det är såååå gott!
 
PICKLAD LÖK
2 rödlökar, medelstora
2 msk ättika 24%
4 msk socker
6 msk vatten
färsk chili eller en nypa torkade flakes
 
1. Koka upp ättika, socker och vatten och häll det över den skivade löken.
 
2. Strö över chili och låt löken kallna i lagen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0