Asiatisk löjromstoast

 
Ni kanske tänker att rom ska smaka rom och inget annat? Det tänkte jag med med jag fick ändra mig, kryddningen av romen var så snäll att det fortfarande smakade rom men ändå fick den en liten smakskjuts!
Receptet hittade jag i "halv 8 hos mig" boken och jag vill bara skryta lite för jag följde receptet helt.....bortsett från att man skulle steka smöret i sesamolja men jag tog smör istället. Det är ju en kraftig smak på sesamoljan så jag fegade ur, smör är alltid ett säkert kort!
 
 
 
ASIATISK LÖJROM
2 dl löjrom
2 tsk fisksås
1 msk saft från lime
1 tsk strösocker
1 tsk finhackad chili, inte för stark sort tycker jag
1/2 riven vitlök
 
KORIANDERCREME
2 dl creme fraiche 34%
1 dl hackad koriander
salt och nymald svartpeppar
 
 
4 skivor vit formbröd
3 msk smör till stekning
 
GARNERING
2 salladslökar, finstrimlade
1 lime
 
 
1. Blanda fisksås, lime, socker, chili och vitlök och vänd ner det i romen och ställ kallt 1 timme.
 
 
2. Vispa creme fraiche tills den tjocknat, blanda i koriander, krydda med salt och peppar.
 
 
3. Stek brödet i smör och servera det till rom, creme fraiche och strö över salladslöken eller gör en toast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0