Kolagömmor blir en smarrig liten julkaka!

 
 
Det blev riktigt läckra kakor det här men jag fick ett lätt bryt innan de var klara! Jag gjorde hälften i vanliga småbrödsformar av papper ni vet och hälften i små silikonformar och jag tror det var lim i pappersformarna!!! Fattar ingenting, det enda jag kan komma på är att jag gräddade dem några minuter längre än vad det stod i receptet.
När jag precis skulle slänga dem fick jag en ide..... hämtade duschflaskan, vände kakorna uppochned och efter en liten dusch och några minuters vila så lossnade formarna, jodå ibland tänker man till!
Kanske små metallformar är allra bäst!
 
Här hittade jag receptet med fina stegförsteg bilder!
 
 
KOLAGÖMMOR 24 st
125 g mjukt smör
1 dl strösocker
1,5 dl farinsocker
1 ägg
3,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Fyllning:
1/2 burk dulce deleche (kondenserad mjölk, finns färdigkokt)
 
Topping:
75g smält mörk choklad
flingsalt
 
Sätt ugnen på 175 grader!
 
 
 
1. Vispa ihop smör, strö och farin.
 
 
2. Blanda de torra ingredienserna och vispa ihop allt snabbt, tillsätt ägget.
 
 
3. Knåda ihop degen och dela den i 24 bitar, rulla bollar och lägg i småbrödsformar eller små silikonformar.
 
 
4. Grädda kakorna i 10-12 minuter och när de svalnat något tryck  med tummen/ teskedsmått en fördjupning i kakan.
 
 
5. Öppna burken med kolasås och lägg en klick i varje fördjupning.
 
 
6. Smält chokladen och lägg med en kaffesked lite choklad på varje kolaklick, smeta ut med en liten kniv och strö på några flingor salt.
 
 
7. Låt kakorna kallna så chokladen stelnar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0