Lasagne med grönkål och ostsås

 
 
 
Filurade vad jag skulle göra med en öppnad påse grönkål, soppa på kålen åt vi för några dagar sedan och det är ju så himla gott, med ägghalvor och lite bacon på toppen. Nu hamnade den i en lasagne och det blev riktigt gott men jag tyckte inte att det passade med stekt lax till (det tyckte däremot mannen)
Något rökt hade passat bättre till, kassler, bacon, varmrökt lax eller helt enkelt ensam som en veggorätt med en tomatig sallad till!
 
Alltså vart tog den här dagen vägen då? Frida och Petter kom hem på förmiddagen, ut i solen en sväng, planterade några frön och om några blommor men sen har det inte hänt mycket...
Nu blir det uppryckning, cykling, yogasväng och sedan landar jag nog i soffan och glor på "mello".
Man kan gnälla att det är dåliga låtar men jag tycker det är rätt kul ändå och ja jag erkänner att jag kollar på farmen också men inget slår ju mästerkocken!
 
 
 
GRÖNKÅLSLASAGNE 5-6 port
250g färska lasagneplattor
100g grönkål utan hårda stjälkar
2 klyftor svart vitlök eller en klyfta vanlig vitlök i småbitar
1/2 citron, saften av den
3 dl grädde
3 dl mjölk
200g philadelphiaost
150g ost av något slag, ( jag tog getbrie, cambozola och chevrette) allt funkar!
salt och peppar
2 dl riven ost på toppen
 
 
1. Ta bort de hårda stjälkarna på grönkålen, hacka och fräs mjukt utan att det tar färg och låt vitlöken gå med på slutet, salta, peppra, pressa över citronsaft och ställ pannan åt sidan.
 
 
2. Koka upp grädde, mjölk, philadelphia och den ost du har och vispa tills det är slätt och osten smält, smaka av med salt och peppar.
 
 
3. Varva lasagneplattor, grönkål och ostsås i en ugnsform, toppa med ostsås och riven ost.
 
 
4. Grädda i 200 grader i ca 15-20 minuter tills plattorna mjuknat och osten fått färg.
 

Kommentarer
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Låter jättegott och jättefina bilder!

2015-03-01 @ 19:56:21
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0