Rödbetscarpaccio med matvete, nötkrisp och citronbakad feta

 
 
 
 
Ha en riktigt mysig " Alla hjärtans dag" mina vänner.
Här får ni en superdupermegagod förrätt  -Det godaste jag ätit med rödbetor sa mannen.
Ja då säger jag inget mer, just do it!
Receptet är ihopknåpat av Pytte som gjort Flexitariens kokbok.
 
RÖDBETSCARPACCIO MED MATVETE, NÖTKRISP OCH VARM FETA
 
500g rödbetor
300g fetaost
1 citron
1 msk olivolja
3 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
400g kokt matvete/mathavre
salt och peppar
 
 
NÖTKRISP
25g vitt bröd
25 g cashewnötter
25g mandel
1 msk olivolja
 
 
1. Börja med krispet, sätt ugnen på 200 grader.
 
2. Mixa bröd, nötter och mandel i en matberedare till grova smulor, tippa i oljan  och kör några sekunder bara.
 
3. Rosta på bakplåtspapper i ca 5 min, passa så det inte bränns.
 
4. Koka rödbetorna mjuka men med lite tuggmotstånd, gnugga bort skalet, skiva tunt gärna på en mandolin och lägg upp på ett stort fat eller portionstallrikar.
 
5. Lägg fetaosten på dubbel ugnsfolie, ringla över olja, riv citronskal över, krydda med nymald svartpeppar, vik ihop paketet och värm i ugnen i 10 minuter.
 
6. Häll olivolja och balsamvinäger i en het stekpanna och häll i matvetet, blanda och låt det bli varmt, salta och peppra.
 
7. Skeda upp matvetet på betorna, lägg på varm fetaost och toppa med nötkrispet.
 

Kommentarer
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Det här lät toppen! Rödbetan är ju både snygg och god!

Ha det gott!

2015-02-17 @ 16:16:18
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0