Långjäst bröd

 
 
 
 
Jag har ju gett upp det där med surdeg just för tillfället och tycker att det här brödet blir supergott!
Hård skorpa, bubbligt och segt bröd, lite att tugga på liksom.
Såklart kan du pytsa i nyttigare mjöl, frukter, nötter och frön av alla de slag men ibland vill jag vara lite onyttig ;-)
Veva ihop degen på kvällen och grädda av det på morgonen så har du ett smarrigt bröd till helgfrullen!
 
LÅNGJÄST BRÖD 1 stort
8-10g jäst
6 dl kallt vatten
13-14 dl vetemjöl special eller ekologiskt mjöl typ Saltå kvarn
1 knapp msk salt eller havssalt (utan jod sa ett bakproffs till mig men det funkar nog vilket som)
 
 
1. Rör ut jästen i det kalla vattnet.
 
 
2. Tippa i mjölet och kör i maskin ca 10 minuter, tillsätt saltet de sista minuterna. Degen är kladdig!
 
 
3. Låt sedan degen jäsa i bunken 10-12 timmar.
 
 
4. Sätt ugnen på 250 grader, tippa över degen på plåt med plåtpapper, strö över lite mjöl och låt jäsa 30 minuter.
 
 
5. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 15 minuter, kasta in en mugg vatten och sänk temperaturen till 180 grader och grädda ytterligare ca 15-20 minuter.
 
 
6.  Lägg brödet på galler utan duk och låt det kallna. Lägg det inte i någon påse heller utan ställ snittytan mot skärbrädan om ni inte råkar äta upp allt på en gång ;-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0