Broccolipaj med purjo och getost

 
Äntligen har det kommit mycket snö, som jag längtat sen behöver ju inte all snö komma på en gång och inte smälla i att bli tokkallt heller, -28,5 i morse och det är lite för mycket tycker jag ;-) Jag längtar så till fjällen och backarna men vi har inte åkt en endaste gång än!
Här får ni recept på en god grön paj och visst borde vi väl äta mera grönt?
 
 
BROCCOLIPAJ
 
Degen:
200g smör
4 dl vetemjöl och liiite till
2-3 msk kallt vatten
1/2 tsk salt
 
Fyllning:
250g broccoli
1 purjolök
150 g babyspenat
4dl grädde eller mjölk+grädde
4 ägg
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
150g getost
2 dl riven ost
2-3 msk smör
 
 
 
 
1. Blanda ihop pajdegen för hand eller med maskin och låt den vila kallt 30 min. Sätt ugnen på 175 grader!
 
 
2. Dela sedan broccolin i buketter, stammen i skivor och strimla purjon.
 
 
3. Stek broccolin försiktigt i smöret några minuter och låt sedan purjon fräsa med och bli mjuk och blanda sist i spenaten, krydda.
 
 
4. Kavla eller tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, nagga degen, tryck fast folie på kanten så pajdegen inte glider ner och förgrädda 10 minuter.
 
 
5. Fyll skalet med grönsakerna, blanda grädden med med ost och fördela på färsen, strö extra ost på toppen om du vill. Grädda i ca 30 minuter tills pajen fått färg!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0