Kyckling med salami och mozzarella

 
 
Den här kycklingen var väldigt lätt att göra och receptet hittade jag hos Landleys, jag hoppade bara över valnötterna för det hade jag inga. Kolla in hennes bild för den ser betydligt godare ut än min ;-)
Kycklingen släpper ju som ni vet mycket vätska (eftersom de sprutar in en massa vatten i den Grrrr....) så när min kyckling var klar var det en mycket god buljong i formen men jag hade redan gjort en sås så den åkte i frysen. Pytsa i lite grädde eller cremefraiche i formen när du kör in kycklingen så har du en god skysås, annars är det gott med en kall vitlökssås till kucklan också!
 
 
 
KYCKLING I UGN MED MOZZARELLA OCH SALAMI 4-6 port
 
4 kycklingfileér ca 1 kg
2 fp mozzarella
70-100g salami
8 soltorkade tomater
1 kruka basilika
pastarosso, "kryddkvarn" från Santa Maria med soltorkad tomat eller ta din favoritkrydda ;-)
salt, nymalen svartpeppar
 
 
 
1. Sätt ugnen på 225°.
 
 
2. Skiva kycklingfiléerna i cirka 2 centimeter tjocka skivor, krydda rejält.
 
 
3.Varva skivor av mozzarella och salami mellan kycklingbitarna och lägg dem i en ugnsform.
 
 
4. Strimla soltorkade tomater och strössla ut över kycklingen.
 
 
5. Skjuts in i ugnen i ca 30 min i 225°C.
 
 
6. Strö basilika över och servera!

Kommentarer
Postat av: rememberthiis.blogg.se

gott :)

2016-01-03 @ 17:52:26
URL: http://rememberthiis.blogg.se/
Postat av: iza svenningsson

Så himla gott! :-)

2016-01-03 @ 23:38:20
URL: http://izahannaelin.se/
Postat av: Mårtenssons Kök

Det där med att spara skyn och frysa in för kommande såsen är ju så smart - och gott!

Gott nytt år på dej Karin!

2016-01-05 @ 21:50:48
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0