Marinerad kyckling och bulgursallad

Först vill jag berätta om den fantastiska Midsommartårtan som jag gjorde.(receptet finns på bloggen)
Den var så hög och fin med röda jordgubbar på men när det gått några minuter utan kanten på springformen då började moussen leva sitt eget liv och formligen flöööööt ut på bordet. Hur kul var det tror ni? Jag fick skotta upp tårta till gästerna!
Den var god ändå men ta inte frysta gubbar om ni ska göra den för de är ju blötare och då måste det vara mera gelantin för att moussen ska stanna kvar på tårtan.
Det där fattar väl en treåring!!??

Här kommer ett saftigt kycklingrecept och en syrlig och krispig sallad till många.
Jag gissar att det räcker  till 10 middagsport eller 20 buffeportioner.

Marinerad Kyckling
2 kg innerfile, små smala bitar
salt, peppar
olja
Marinad
1/2 dl olja
1/2 dl vinäger och citron blandat
1 msk honung
2 klyftor vitlök
1 dl örtkryddor, bladpersilja tog jag den här gången
salt,peppar

Bryn kycklingen i olja så den får färg i stekpannan.
Lägg över i långpanna och låt den gå klart i ugnen i 150° i ca 10-15 minuter.
Kolla om den största biten är klar.
Slå marinaden över köttet och servera den ljummen eller kall.

Bulgursallad
6 portioner kokt bulgur
1 kruka crispsallad
500g gula och röda körsbärstomater
150g sockerärtor
300g fetaost
1 burk Kalamataoliver(125g)
2 rödlökar
2 dl hackad persilja eller annan örtkrydda

Dressing
rivet skal från 1-2 citroner
8 msk citronsaft
4 msk olja
1/2 msk honung
salt ,peppar

Koka bulgur i buljong och låt den kallna om du inte ska äta salladen ljummen.
Dela sallad, tomater,fetaost och lök.
Hacka persiljan.
Blanda rubbet och slå dressingen över.
 


Kommentarer
Postat av: mimmismat

Blir riktigt sugen på en sallad med bulgur i. Jag gillar att ha mynta och citron i min, typ tabbouleh.

2008-06-24 @ 23:16:09
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Karin

Ja det gillar jag med men det får inte vara för mycket mynta bara och finhackat ska det vara då!

2008-06-25 @ 19:28:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0