Lilljeppes kyckling

Jag har varit med mamma till stan idag och det blev en riktig raketresa det (vi var nästan hemma innan vi for)
Kläder till begravningen behövde hon och det fixades och vi hann äta en god sallad på Birstacity. När vi tittade på våra salladstallrikar så hade jag en utan överdrift dubbelt så stor portion som mamsen, gissa varför? JO den manliga salladsblandaren gjorde min och den kvinnliga mammas! Att de inte reagerade själva när de jobbade sida vid sida var knepigt. Nu äter ju jag alltid dubbelt i jämförelse med mamma så vi var båda nöjda ändå!

Mannen och dottern har fixat middag idag och det smakade fint det (potatissallad och rostbiff som mamma köpt till oss!!!!)

Men jag hittade ett roligt kycklingrecept på nätet som jag inte testat men det verkar enkelt och gott. Någon hinner kanske testa före mig. Kucklan blir nog sötsur och det gillar jag. Är det någon som känner Lilljeppe eller gjort något liknande?

Gott filippinsk kycklingrecept


 
Källa: Internet, den fria encyklopatin
Uppladdad av: Lilljeppe
 
Ingredienser
Kycklinglår eller kycklingvingar, går även bra med hel kyckling
3-4 st lime.
1 hel vitlök i 8 bitar.
1 kopp olivolja, att steka i
1 tsk svartpeppar
3 - 4 lagerblad.
1 liten burk ananas, hela skivor.
1 kopp mild soya sås, (japansk eller asiatisk)
1 kopp vitvinsvinäger eller kokonötsvinäger
2-4 dl 7-up/ Spritedricka efter smak ,ger en sötare smak åt kycklingen) .

Ev 1-2 dl grädde för fylligare sås


Gör så här
Tvätta kycklingen med lime och saften från denna och tvätta den noga.

Hetta upp oljan och tillsätt all vitlök som klyftor, och stek dem tills vitlöken har tagit färg. Tillsätt sedan kyckling och stek den tills den har tagit färg.

Skär ananasen i små bitar och tillsätt den i grytan.
Tillsätt svartpeppar, soyasås, lagerblad och vinäger och låt det koka i 25-35 minuter.

Provsmaka och tillsätt antingen mer vinäger eller 7-up beroende på smak och den sötma man vill ha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0