Ost och spenatpaj med lite plock

Oj nu har jag inte bloggat på flera dagar!
Det har varit en massa roligheter de senaste dagarna, "muckmiddag" med sonen på Mittis och igår var det  julbord med Wallmans  på Södra berget, adventsstök och övning med kören. Dessutom har vi letat julgardinerna en halv kväll innan jag kom på att jag hängde upp dom i lillstugan på Näset i våras. Don't worry det är inga tomtar på utan bara små rödvita rutor som passar i en liten stuga.
Jag har minne som en guldfisk!

Vi åt lite med våra grannar igår eftermiddag innan vi åkte till Sundsvall på julbord. Det var tur det för det tog ganska många timmar innan det blev mat ,men det var det värt! 
Min favorit var en gravad strömming med creme fraiche(det var det knappast men vi skulle tro det), räkor, rom och dill.



OSTPAJ MED SPENAT
100g smör
1/2 tsk salt
3 dl mjöl
1 dl vatten

FYLLNING
3 ägg
1,5 dl grädde
1,5 dl mjölk
3-4 dl riven ost med smak
1 stor näve bladspenat
0,5 tsk salt
svartpeppar

Smält smöret och saltet i en kastrull.
Rör i mjölet lite i taget och sist vattnet.
Det blir snabbt en mjuk deg.
Lägg den i pajformen och tryck ut den när den kallnat lite.
Glöm inte att nagga botten.
Enklare och mindre kladdfritt kan det inte bli!
Grädda pajskalet i ca 10 min i 175°

Vispa ihop ägg,  vätska och kryddor.
Riv osten,  hacka spenaten och fyll pajskalet med det.
Slå äggstanningen över och grädda i 200° i ca 30 minuter.

Grillad paprika älskar jag!
Stoppa in dom i ugnen på en plåt eller i en form. Själv har jag en gammal teflonkakform som jag bara använder till det här. Ha de högt upp i ugnen på grill och högsta värme tills de blir svarta och snurra runt de några gånger. Lägg paprikorna i en plastburk med lock tills de kallnat lite och sedan pillrar du bort skalet och skär i bitar. (Vill du att det ska lukta apa i hela huset så slå på olja fast du aldrig brukar göra det så det blir ett rejält os)
De blir sååå söta och lena och goda! 
Den här gången blandade jag med kronärtskockshjärtan på burk, små rödlökar och tippade över olja, vinäger, lime, salt och peppar. 
Kalasgott är det att ha i fetaost, vitlökar, soltorkade tomater, bönor, färska örter, ja det man gillar helt enkelt!


GRÖN SALLAD
ruccola
babyspenat
sockerärtor
balsamicovinäger
honung

Ja den här salladen blev bara grön.
Blanda lite vinäger och honung och ringla över precis innan ni ska äta.

KRONÄRTSDIPP
3 kronärtskockshjärtan(de som blev kvar i burken!)
1 dl youghurt
1 klyfta vitlök
1 msk citronsaft
persilja
salt, peppar

Mixa hjärtan och vitlök slätt, rör der det övriga och smaka av.

Kommentarer
Postat av: Linda

Har väntat med spänning på uppdatering Karin :) De grillade paprikorna ser jättesmarriga ut! Men ska man kärna ut eller dela dem innan man har de i ugnen?

2008-11-30 @ 16:18:16
URL: http://lindaskokbok.blogg.se/
Postat av: Nadja

Jag håller med, grillad paprika är supergott. jag brukar göra en dressing av olja, vinäger, salt och vitlök och marinera den lite i det. Supergott sedan med smulad fetaost till.



Nadja

2008-12-01 @ 12:26:31
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0