Korvgryta med chili och vitlöksyoghurt

Idag blev det korvmiddag här i huset och det är ju snabbt gjort det och gott blev det också. Frida stannade hos en kompis efter skolan
och då kunde jag ändra stuk på korvgrytan för hon vill ha en vanlig korvgryta och jag var sugen på en med lite chili i.
Det var första gången jag använde cacao/chilikryddan men jag gillade den direkt!
Men hur kunde jag glömma kålroten som va så fin?

Höstgryta  3-4 port

300g falukorv
4 potatisar
1 stor morot
1 palsternacka
1 lök
2 små gröna chilisar (av en snäll sort)                              
3-4 msk tomatpure
2 msk olja
1,5 dm purjolök
1l vatten
2 st buljongtärning
2 tsk cacao/chilikrydda
1/2 dl persilja
salt,peppar

Skär rotisarna, löken och chilin i bitar.
Fräs dom i oljan tillsammans med tomatpuren en minut eller två.
Tippa i vatten och buljongtärningar och låt det koka utan lock(beror på att det var lite för mycket vatten med en liter) tills de är nästan mjuka.
Skär korven och hacka purjo och låt det puttra med på slutet.
Strö över Pelle Silja och cacao/chilikryddan på slutet.
Vi hade en vitlöksyoghurt till och det passade perfekt.



Nu ska jag ut på promenad med Katri medans det är ljust ute!

Kommentarer
Postat av: Fru S

Så cacao chili är god alltså... Jag har sweet heat barbacue och den kommer jag inte riktigt överrens med.

2008-09-01 @ 19:56:09
Postat av: Anna

Visst är den god den där kryddan! Jag gjorde chili con carne med den och det blev superbra! Jag har köpt Orange Pepper och Mango & Curry också och de är också jättejättegoda!

2008-09-01 @ 21:35:08
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Karin W

Jag tyckte den här var supergod både smak av chili, choklad och kanel. Ska testa den i chili con carne också!De andra har jag bara tittat på men tänkte det får bli en i taget

2008-09-01 @ 23:02:01
Postat av: Fredrik

Hej Karin, det är inte klokt va matbloggar det finns.. jag återbördar ditt bokmärke med en egen ;)



Falukorv är en en underskattad korv, får ta o prova något av dina recept..

2008-09-01 @ 23:48:54
URL: http://www.who-cut-the-cheeze.se/
Postat av: Ayla

Den där kryddan måste jag köpa! Kanske hade den gjort min korvgryta ännu godare :)

2008-09-02 @ 09:07:02
URL: http://veckansmiddag.blogspot.com
Postat av: carolina

såg himlans gott ut! en riktig höst-rätt med enkla ingridienser. måste prova den där kryddan!

2008-09-02 @ 19:48:10
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag tror jag ska använda mig av ditt recept idag!

2008-09-03 @ 10:47:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0