Isterband och oststuvad vitkål

Stuvad vitkål älskar jag och det kan jag äta utan någonting till nästan. Dottern gjorde inga glädjeskutt över isterbanden och det beror nog mest på att vi inte ätit det på år och dar. Det passar perfekt med både fläsk, bacon, kassler och köttbullar till vitkålen.

STUVAD VITKÅL
5-6 hg vitkål
buljong eller vatten +tärning
4 dl mjölk
3 dl buljong
4-5 msk vetemjöl
2 dl stark ost
riven muskot
salt, vitpeppar
persilja som jag glömde

Dela kålen i bitar och koka i buljongen ca 10 minuter.
Gör en stuvning med lite av buljongen, mjölk och mjöl.
Låt allt koka tills kålen är lagom mjuk.
Smaka av med kryddor och ost.



Skulle det inte bli mildare vintrar nu så här i klimatförändringarnas tid? Inget som märks här i alla fall fast nu är det bara -20. Jag ska inte klaga för det är perfekt väder för en stor kopp te med två kompisar. Jag messade till dom nyss och dom fick välja på apelsin eller semla så jag bara väntar på svar. Jag hoppas semla!

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh, kan inte jag få flytta hem till er för jag vill också äta isterband ju!!! Jag älskar det... men jag tror inte jag har ätit det sen jag var liten faktiskt, men nu måste jag definitivt inhandla det!! Borde de inte passa väldans bra med keso tror du? ;P

2009-02-11 @ 19:11:07
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh Vad gott det såg ut med stuvad vitkål! Vi har ätit ugnsbakade morötter och vitkål runt köttfärslimpa. Hela familjen (plus tre extra) tyckte det var gott. Mer vitkål till svenska folket!

/Marie

2009-02-11 @ 19:13:46
Postat av: Fru S

Jag älskar doften av stekt vitkål!

Dags för kålsoppa snart igen.

2009-02-11 @ 19:39:16
URL: http://4ifamiljen.blogspot.com
Postat av: Kardemumma Gumman (Nette)

Måste erkänna att jag aldrig ätit isterband.. :) Kanske dax att smaka.. :D

2009-02-11 @ 20:13:58
URL: http://kardemummagumma.wordpress.com
Postat av: Anneli

Stuvad vitkål och isterband är jättegott! Men jag har aldrig kombinerat dessa, måste testa det. Vad spännande med riven ost i, det låter också som något jag måste prova!

2009-02-12 @ 06:08:05
Postat av: Karin W

Anna självklart passar det med keso, ha ha att du aldrig tröttnar på det!



Marie det där lät ju kalas det, måste göra köttfärslimpa snart!



FruS jag tycker det smakar godare än det luktar, fast sånt man älskar luktar ju gott, gillar själv lukten av surströmming. Kålsoppa är riktigt gott om man har god buljong.



Nette du får steka dig ett isterband men det är lite syrligt speciellt i smaken(citat från dottern)



Anneli hoppas allt är bra med dig!

2009-02-12 @ 16:50:04
Postat av: Anonym

Jag gillar också Isterband och vitkålsstuvning med.

Har stekt mina i ugnen med bakade rödbetor till. Det blev också jättegott.



Ha en härlig helg!

2009-02-13 @ 18:54:51
Postat av: Nettan

Hittade hit när jag sökte på isterband (hade tröttnat på den eviga stuvade potatisen som alla ska ha till).

Oststuvad vitkål lät spännande så jag provade. Det var riktigt kalasgott. Det tyckte sambon med, så nu blir det isterband med vitkål i fortsättningen.

Ikväll ska jag prova din Zuccinigratäng.

Ha det gott och fortsätt experimentera, så fortsätter jag att hålla utkik efter nya spännande rätter.

:-) Nettan

2009-03-26 @ 16:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0