Korvstroganoff med paprika och chili

Jag tränar nu för fullt att inte ha buljongtärning i all min mat (tyvärr är det allt jag tränar!) men det är inte lätt, jag fick nästan knyta knut på mina händer. Någon dag  när andan faller på ska jag ta upp ben från frysen och koka buljong.
Det blir extra gott om du smular i buljong/fond och du hoppar såklart över chili om du inte gillar det.

KORVSTROGANOFF
300g starka korvar, kolbazs tog jag
1 paprika
1 lök
1 vitlöksklyfta
1/2 chili om du vill då
1 msk olja
4 msk tomatpuré
2,5-3 dl gräddmjölk
svartpeppar, salt

Slanta korvarna och stek dom i gryta eller panna.
Lägg i hackad lök, paprika, vitlök och chili och låt det fräsa med. 
Kläm i tomatpuré och tippa sedan i gräddmjölken.
Krydda och låt allt puttra någon minut. 


Nu ska jag gå ut en promenad i kylan( imorse var det 27 grader men nu bara 15) innan det blir soffan och Let´s dance.
Jag vet förresten inte vad jag ska laga för mat i helgen hm....inte har vi handlat än heller så det ekar i kylen.
Hoppas ni alla får en trevlig, lugn och skön helg. Ja och en GOD helg också!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Varför vill du sluta med buljong? Det är ju bäst!

2009-01-16 @ 19:24:18
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Karin W

Jamen det är ju allt tjat om glutamat!

Jag testade en sort utan men den smakade RÄV1

Nejdå jag kommer inte att sluta för jag älskar buljong själv.

2009-01-16 @ 20:47:22
Postat av: Anna

Hej Svejs Karin!!



Hoppas allt är bra med dig och tack så hemskt mkt för den fina utmärkelsen! Din korv stroganoff ser himla sjukt ut (som vanligt eftersom det alltid gör det när du lagar mat) och jag säger som jag sagt förut, att dina ungar kan vara himla glada att de har en sån kock till mamma :)



Om du vill ha ett tips på helgmat tycker jag ABSOLUT att du ska göra den varma salladen jag åt ikväll för det var bland det absolut godaste jag har ätit :)



Ha en bra helg!!



2009-01-16 @ 21:09:21
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Karin W

Anna:Hej på dej! Du ska veta att den här familjen får äta en hel del konstigheter mellan varven, jag halkar så lätt när jag ha kryddor i näven, ha ha!

Jag ska spana in din sallad nu på direkten Anna.

2009-01-16 @ 23:29:09
Postat av: Nadja

Ser och låter jättegott med stark korv i stroganoffen.

2009-01-17 @ 09:48:39
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: Anna På jobbet - hemma i Sverige igen

Hallojsan! MIna barn ÄLSKAR korvstroganoff men min brukar vara mycket tråkigare än din. Vad kul med chili o stark korv i...tyvärr så tror jag inte Theo o Ville skulle tycka det var lika kul- men ibland överraskar de! :)

2009-01-17 @ 12:28:54
Postat av: Karin W

Nadja det är riktigt gott också!



Anna jag har funderat om ni kommit hem efter USAäventyret. Allt var kul förstår jag?

Blev det hockeymatcher för hela slanten?

Från sköna värmen där och hem till kylan.

Tror nog också att dina killar vill ha din stroganoff men det blir gott även utan chilin.

Ha det fint Anna vi kan väl höras nå´t/Karin

2009-01-17 @ 22:01:26
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Ida

Det godaste är ändå att koka egen buljong! Väldigt lätt men lite meckigt. Låter i alla fall jättegott!

2009-01-18 @ 00:21:08
URL: http://fabulousfood.blogg.se/
Postat av: Anna på jobbet - hemma med Elton

Vi hade det toppen!!! Längtar tillbaka till lilla Selma - det känns mycket längre bort nu än innan vi åkte - nu har vi ju fått lära känna henne på ett helt annat sätt. Ja - 4 hockeymatcher blev det. 2 förluster o 2 segrar. En upplevelse - självklart själva hockeyn men också allt runt omkring! Jag tittar kanske upp nåt på skolan fram över.Hälsa alla. Kram

2009-01-18 @ 19:42:52
Postat av: Karin W

Ja kom och hälsa på! På tisdag ska jag och 6:orna åka skridskor på Runeborg hela dagen!

2009-01-18 @ 20:42:34
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Linn

Hej Karin! Jag hittade dig genom Daniel Roos. Vilka fina bullar du hade gjort, de ser jättegoda ut! Angående buljong har jag hittat en grönsaksbuljong i pulverform från BioFoods sortiment. De kan köpas på Life hälskokostkedja, och så finns det en hönsbuljong på tärning från ett företag som heter compagnie.com" rel="nofollow">www.naturcompagnie.com Och jag tycker att de funkar som substitut för egenkokad buljong, men om man inte gör det så är det ju just glutamatet man saknar. Tyvärr har man ju kanske blivit van att saker ska smaka så. Fiskbuljong har jag faktiskt aldrig köpt hem utan kör stenhårt på att spara och frysa spadet när jag kokat musslor! Mvh Linn

2009-01-19 @ 20:09:15
URL: http://www.foodandthecitysthlm.blogspot.com
Postat av: Linn

Förlåt, adressen blev visst fel där. compagnie.com" rel="nofollow">www.naturcompagnie.com ska det vara.

2009-01-19 @ 20:12:47
Postat av: Karin W

Tack för tipset Linn, jag ska kolla det där på en gång! Håller med om att man är så van glutamaten så man vill ha den smaken rätt ofta. vad härligt att äta musslor så ofta att du kan spara buljongen därifrån. Här i affärerna finns det så sällan.

2009-01-20 @ 17:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0