Isterband med stuvad vitkål

Mums tycker jag då men det kanske inte alla håller med om? Det här var gårdagens middag som jag inte la ut igår. Isterband köper jag sällan för det är sån mat som jag glömmer bort att den finns. Stuvad vitkål älskar jag och här kokas ingen potatis till heller för det är så himla gott ändå.

STUVAD VITKÅL MED OST 3 port
3 hg vitkål
buljong eller vatten+tärning
mjölk+vetemjöl
1-2 dl riven ost
riven muskotnöt
salt och vitpeppar

Dela kålen i småbitar och koka den knappt mjuk i buljongen.
Häll av buljongen men spara 1 dl med kålen.
Slå i mjölk så det nästan täcker kålen, red av med mjöl och låt stuvningen koka några minuter.
Krydda och rör i osten så den får smälta.


Jag har precis kommit hem från en helt suverän svamputflykt med Kerstin, korgen är full av rödgula trumpetisar!
Hon har inbyggd svampradar och den funkade perfekt idag. Har inte ens kännt att jag är hungrig (och kissnödig) så ivrig blir man!
Det känns hårt att åka hem och LÄMNA svamp, fattar ni!?
Nu blir det till att rensa resten av kvällen.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller visst med för jag ÄLSKAR isterband men fy så länge sedan jag åt det! Inte sen jag var liten tror jag men nu blev jag fruktansvärt sugen! Hoppas allt är bra med dig annars! Kram

2009-09-16 @ 19:07:37
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Karin

Anna du får slå till och äta några, gott med stuvad potatis till också. Allt är fint med mig, nu tittar jag in till dig!

2009-09-16 @ 21:31:44
Postat av: Kerstin

Ja visst var det härligt i skogen. Kommer att drömma om svamp inatt tror jag. Tror jag ska anställa en svamprensare till nästa gång:)

2009-09-16 @ 21:52:46
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: Jessica

Isterband hör väl inte till mina favoriter, men stuvad vitkål är ju bara så himla gott och ist för isterband brukar det bli stekt falukorv.



Visst är det härligt vad skogen bjuder på så här års.



Ha en bra dag!

2009-09-17 @ 07:48:31
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0