Harissakyckling i en pastagratäng





Det blev ett konstigt namn på maten kanske?
Familjens utlåtande om dagens påhitt var: gott! Men efter prat hit och dit bytte vi körsbärstomater mot en gul paprika istället för det blev mycket tomatsmak ändå och den menlöza mozzarellan (köpte en färdigriven påse, never again!) mot en ost som smakar ost! Har du ingen harissapasta till marinaden så ta 2 msk chilisås, 1 klyfta vitlök och 2 tsk spiskummin så blir det också gott. Krydda upp tomatkrosset med någon chilikrydda och spiskummin.

HARISSAKYCKLINGGRATÄNG 3-4 port
900 g färska kycklingbitar med ben
marinad:
1 citron, saft och skal
2 tsk harissapasta
2 msk olivolja
1 tsk salt

Till gratängen:
3-4 portioner kokt pasta
1 gul paprika i småbitar
1 dl gröna oliver med vitlök
1 burk krossade tomater+2 tsk harissapasta
200 g riven ost med smak
färsk timjan

Lägg kycklingbitarna i en plastpåse och tippa i marinaden.
Låt den ligga där minst en halvtimme.
Lägg kycklingen och marinaden i en rymlig ugnsform och kör den i 200° i 25 minuter.
Koka under tiden pastan och förbered resten till gratängen.
Vrid upp ugnen till 250°.
Lägg pasta, paprika, oliver och tomater runt kycklingen och strö över osten.
Kör den i 10 minuter tills skinnet på kucklan blivit krispigt och osten fått färg.
Klipp över timjan eller något annat grönt!

Tro det eller ej men idag har jag tagit ner mina julgardiner! Jag saknar dom redan för jag trivs med mina röd och vitrutiga gardiner, det blir liksom varmt. Några frön har jag petat ner och det blev två sorters chili, koriander, citronbasilika och körsbärstomater. Pelargonerna har fått sig en klippning och nu är det bara att hålla tummarna att det gror och växer.
Hoppas ni har haft en skön lördag för det har jag!


Kommentarer
Postat av: Mona

Julgardinerna ja. Har samma känsla jag...gruvar mig varje år när det är dags att plocka ner dem för det känns såååå tomt och "kallt". Men nu får vi ju iaf börja längta efter värmen av vårsolen (får vi väl ändå hoppas) Ha en skön söndag! /Mona

2010-02-27 @ 22:55:57
URL: http://monizz.blogg.se/
Postat av: Martina

Visst är det härligt när man kan komma igång med sådderna. Har sått chili och snart blir det dags för tomaterna.

2010-02-28 @ 09:58:45
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Märit

Ser smaskigt ut!

Nu har jag kommit igång med bloggen?! Det blir inte bara matskriveri utan lite av varje. Har lite svårt att komma överens med programmet men "gubben" får hjälpa mig lite! Ha det gott!

2010-02-28 @ 15:05:36
URL: http://torparsambo.blogg.se/
Postat av: mimmismat

Februari är en fin månad när man kan börja så så smått, vi har startat med purjo, rotselleri och stjälkselleri. Chiliplantorna ser gladare ut nu när ljuset återvänt, små blommor och frukter kan skådas.



Odlarhälsningar från en fjällstuga/Mimmi

2010-02-28 @ 15:38:17
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Jessica

Är nyfiken på Harissan, jag har aldrig testat det så det blir att hålla ögonen öppna efter det.

2010-02-28 @ 16:09:08
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Susie i köket

Grattis! Du har vunnit i tävlingen på min blogg! Maila mig din adress, så ska priset snart vara på väg! =)

2010-02-28 @ 18:19:32
URL: http://susie-i-koket.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Kul att sätta frön och vårfrisera pelargonerna. Va härligt det låter med lite förberedelse till vår och sommar. Detta trotsar kanske vädret lite. Tänk all snö som kommit i helgen!

2010-02-28 @ 18:38:24
URL: http://mindag-k.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0