Canneloni med skinka, ost och spenat

Nu blev det lite moln på himlen så jag passade på att slinka in till datorn. Vad jag njuter av semestern! Ofta brukar jag ha en lång lista i knoppen på saker som jag ska göra innan jag börjar jobba igen men i år är den listan tom! Det beror inte på att det inte finns grejer att göra utan enbart på att jag inte vill, stöket finns kvar till hösten också då regnet vräker ner. I går bjöd vi våra "Krogvänner" på middag och vi brukar inte härja med dom på krogen utan dom bor på fina Krog på somrarna.

CANNELONI 6 port
500 g stora lasagneplattor
12 skivor skinka
bladspenat, färsk eller fryst
300g riven ost med smak, svecia hade jag
Tomatsås:
2 fp passerade tomater a´500 g
1 buljong tärning (fond du chef)
1 solovitlök
2 msk olivolja 
1 dl hackade örter
salt, sockergnutta och svartpeppar
Topping:
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
riven ost

1. Fräs vitlöken lätt i oljan.

2. Tippa i tomater, buljong och örter och låt såsen småputtra.

3. Lägg några spenatblad en skiva skinka och riven ost på varje pastaplatta och rulla ihop.



4. Lägg rullarna tätt med skarven nedåt i en ugnsform.

5. Smaka av tomatsåsen med kryddor och slå den sedan över rullarna.

6. Blanda creme fraiche och grädde och ringla det överst i formen och strö över lite ost.



7. Grädda i ugn 20-30 minuter i 200 grader.

Här hade det varit fint med en bild på den färdiga gratängen men det glömde jag!

När solen sken idag plockade jag in örter från landet och la på tork. Det blev oregano, timjan, gräslök, mynta, mejram och persilja som ligger och torkar nu tillsammans med vitlök. Jag tänker prova och blanda allt det med chili, flingsalt och kanske torkad svamp, vad tror ni om det?



Internet har inte varit på gosidan idag men nu funkar det och här kommer eftermiddagens inlägg!

Kommentarer
Postat av: Mona

Det där såg ju aptitligt ut ;) Själva har vi spisat kotletter från ugnen idag med fiberpasta till. Gott det med.

2010-07-12 @ 20:00:22
URL: http://monizz.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Förstår att du njuter av ledigheten. Visst är det skönt att lägga ifrån sej alla måsten! Och det mesta finns ju kvar att göra när sommaren är slut. Må så gott i värmen.



Kram Kerstin

2010-07-13 @ 15:04:43
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: ulla

Hej mitt lilla hjärta!!!! Himla bra blogg du har. Här i Ockelbo skiner solen och vi bara njuter, hoppas ni har det lika. Har ett problem som jag tror du kan hjälpa mig med, jag har en bäver i frysen och vill göra nåt gott förutom gryta. har du några tips. Kram från Ulla

2010-08-16 @ 17:36:40
Postat av: Sara

Gud så gott med canneloni, längesen man gjorde det dock. På tiden nu kanske. Jättefin blogg =)

2011-01-19 @ 22:26:36
URL: http://sarasmoment.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0