Semesterkyckling med sparris och chevre, ja snart i allafall.....

Det var längesedan jag lagade kyckling så jag riktigt längtade efter det idag. Jag fixade "fredagsmiddagen" idag för imorgon ska jag till Bensjö på spelmansträff så då blir det nog bara rester. Är det någon som provsmakat Kronfågels grillade kycklingbröst, grillklara kyckling och filén i zippåse? Här hemma har jag inte hittat dom så jag fick köpa vanlig filé för provapåchecken. Bäst gillar jag ändå färska kycklingdelar med ben eller hel kyckling men frysta fileér är ju alltid bra att ha på lur i frysen. Jag hittade en bunt sparris som hamnat bakom tillsammans med några tomater så då fick allt göra sällskap i ugnen!

SEMESTERKYCKLING för två
2 kycklingfileér
1 liten citron
rosmarin eller någon annan ört
8-10 små färskpotatisar
1 knippe sparris
8-10 småtomater
100g chevre 
2 msk olivolja
salt och peppar

Dela fileérna på mitten och lägg dom i en påse med pressad citron, salt och hackad rosmarin.
Skrubba potatisen och dela den i klyftor och förstek i ugnen i 10 minuter 200°, veva runt lite olja och salt.
Bryn på kycklingbitarna och lägg dom i ugnsformen.
Kör det i ugnen i 10 minuter.
Lägg sedan i sparris, tomater och osten i bitar.
Krydda!
Låt formen vara inne i 5-10 minuter till och dra på grillen de sista minuterna om du vill ha färg på osten.

SÅS TILL KYCKLINGEN
1,5 dl yoghurt eller creme fraiche
50 g chevréost
salt och peppar

Kör allt till en slät sås med stavmixer.
Kan det bli enklare?

Nu kommer snart Katri och hämtar mig för vår vän Marianne, "Storätarn" ni vet har kommit hem från Bryssel och hon ska visst bjuda på fika!
Bara en jobbardag kvar, jag känner att hela kroppen skriker efter semester nu!


Kommentarer
Postat av: Märit

Mmmmm, det där såg smaskigt ut! Det riktigt vattnas i munnen på mig. Kanske det blir kyckling istället för fisk här hemma i morgon. Tål att fundera över!

Ha det gott på spelmansträffen!

/Märit

2010-07-01 @ 18:25:14
URL: http://torparsambo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, den var riktigt fin. =)

Åhh...det där måste man ju pröva någon gång. :P

2010-07-02 @ 14:30:28
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Ville bara tipsa om den pågående tävlingen där du kan vinna en signerad kokbok... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=109

Postat av: tina

Åh himmel så gott det låter!!

2010-07-05 @ 15:55:23
URL: http://www.pickipicki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0