Paj med spenat, skinka och blue cheese






Dagen började hos tandläkaren för mig, KARIES! Dom måste väl tro att jag har tandisskräck för jag har ändrat tiden såå många gånger men det har bara berott (det lät konstigt.. berott, rätt svenska? Knappast) på jobbet. Har inte riktigt tyckt om tanken med hål eftersom jag inte lagat sedan högstadiet men vet ni det var ett ynkapynkalitet hål som var lagat på ett litet kick, kändes knappt och ingen bedövningsspruta! Fatta vilken bra start på dagen?!
Fortsättningen blev bara bättre för Frida och jag åkte ut en sväng bara hon och jag och det var mysigt det.
Den här pajen gjorde jag sent igårkväll så den var bara att värma på till middag. Paj är kanske inte min favorit av rätter men en bra rätt om man bara har lite småkrafs eller rester i kylen.

PAJ med spenat, skinka och ost
125 g smör
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 msk kallt vatten

Fyllning:
70 g färsk spenat
1 liten purjolök
100 g rökt skinka
100 g blue cheese av något slag
3 ägg
3 dl grädde/mjölk
salt och svartpeppar

1. Blanda ihop pajdegen och lägg den kallt en stund.

2. Förväll spenaten snabbt i kokande vatten och låt den rinna av väl, krama den lite också!

3. Hacka spenat, purjo, skinka och riv osten grovt.

4. Tryck ut degen i en pajform, nagga och förgrädda i 5-10 minuter i 175 grader.

5. Blanda ägg, grädde och krydda stanningen med salt och peppar.

6. Lägg sedan fyllningen i pajskalet och slå äggstanningen över.

7. Grädda i ca 30 minuter tills pajen "stannat" och fått lite färg.

Åh vad det har regnat och åskat här i kväll, mysigt tycker jag men det var bäst att stänga av datorn när ovädret var som värst.


Kommentarer
Postat av: Anna

Den där ser ju supergod ut!!! :) Sån kan du få göra nästa gång jag är hemma ;)



Hoppas tanden inte gör ont!

kram kram

2010-07-14 @ 09:00:14
URL: http://walkerr.blogg.se/
Postat av: Malin.T

Jag ska till tandläkaren den 29:e, har oxå bytt tid hundra gånger men nu så...

Oj, vilken god paj, blue cheese är så gott att ha i, kanske dags för något annat än grillat snart nån kväll ;-)

Kram Malin

2010-07-15 @ 15:27:19
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0