Kycklingspett med salsa och mangosås




Här har vi haft 50-årspartaj för mannen , kul med mycket folk i huset och bra att maten räckte! Idag blev det en lugn dag i soffan med spännande skidåkning från Åre och rätt mycket wordfeud. Fattar fortfarande inte att jag fastnat i det där spelet.....jag gillar ju inte spel!


KYCKLINGSPETT ca 45 små spett som passar finfint att göra i förväg och frysa in
2 kg kycklingfilé
1 dl olivolja
1 dl chilisås
2 klyftor vitlök
2 msk japansk soya
1 msk grillkrydda


MANGOSÅS som Anna gjorde
5 dl turkyoghurt
1 dl mangochutney
salt och peppar


1. Dela varje filé 5-6 bitar.

2.  Blanda ihop marinaden och låt fileérna ligga i den några timmar men gärna över natten.

3. Bryn på bitarna i en grill eller stekpanna och trä upp bitarna på små spett.

4. Låt de gå klart i ugnen 100 grader och kör de inte för länge för torra kycklingbitar är inget vidare.

5. Blanda ihop mangosåsen och servera den kall till spetten.


MANGOSALSA
1 mango eller fryst mango i bitar
4 tomater
(gurka tar jag ibland)
1 liten rödlök
1/2 kruka koriander
1 msk olivolja
lite pressad citron
chili om du vill ha hetta
salt och svartpeppar


1. Tina mangon eller dela den färska i bitar ( den frysta är inte riktigt lika god men helt ok ändå)

2. Kärna ur tomaterna och dela i småbitar och hacka löken och ev. gurkan fint.

3. Hacka eller riv i koriandern.

4. Blanda ihop allt och smaka av med olja och kryddor.

Det blir gott om salsan får stå och dra en stund före servering.




Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Mums! mangosalsa är en stor favorit i det ljunggrenska hemmet :)

2012-03-11 @ 11:58:17
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Kerstin

Kul att firandet har varit och bra och skönt med en lugn dag i soffan. Hälsa och gratta!!!



Idag ska vi plocka fram grillen.....Synda att inte det fanns grejer hemma till salsan. Åka på affären.....Nej jag sparar det till en annan dag.



Bakade ditt Högbobröd i veckan och det blev kanongott. Jag är dålig att baka matbröd men det här lyckades tom jag med ;=))



Det verkar som om det är lätt att snöa in på Wordfeud. Har laddat ner appen men inte börjat spela. Kanske lika bra för jag tycker ju att det är kul att spela....



Måndag snart igen.....Hoppas att du får en skön vecka!

2012-03-11 @ 15:58:38
URL: http://mindag-k.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0