Alltid gott med wok

image37


Idag var jag sugen på wok och då fick det bli wok.
Det svåraste med den här bloggen är att skriva  recept för jag gör aldrig lika från gång till gång.
Allt beror på vad man har hemma eller vad som finns när man ska handla.
Nu hade jag tänkt sockerärtor men det fanns inte.
Nu får man se det som en miljöbra grej eftersom de brukar komma från Kenya  hit ,även mitt i sommaren.
 Det har jag svårt att fatta! Men ändå köper jag hm....måste bli ändring på det

Wok kan ju bli hur gott som helst utan att man behöver ha 100 flashiga ingredienser,
bara man har goda saker att krydda med.
Typiska" braochhagrejer "är
vitlök,chili,ingefära,lime/citron,fishsås, japansoya  eller ketchap manis(söt indonesisk soya), färsk koriander
Sweet chilisås kan också slinka med ibland,.
Kryddar man med det här är det  gott om du så bara råkar ha nudlar,morötter och purjo hemma jag lovar!

Det mesta i grönsaksväg passar ju att woka och är det bråttom finns det ju frysta alternativ som är helt ok.
Gris,nöt,älg,kyckling,kassler, skaldjur  eller veggo, det är bara att välja.
Färdiga wokmixer och såser råder det heller ingen brist på,
 men det är roligare och mixtra själv och smaka, smaka , smaka  tills det är gott

Det här wokade jag idag.

3 hg strimlad skinkstek
1 stor morot
1/2 röd paprika
1/2 gul paprika(de var stora)
1 burk minimajs
1 dm purjo
1/2 kruka koriander
3 klyftor vitlök
1/2 chili utan kärnor
3 cm ingefära
rapsolja
japansk soya
fishsauce

Strimla grönsaker och kött.
Riv vitlök, ingefära och hacka chilin.
Koka nudlarna.
Ta en stor stek eller wokpanna ( helst teflon om det ska bli bra tycker jag)
Hetta upp oljan och fräs snabbt vitlök,ingefära och chili.
Tippa sedan i morötterna och låt de steka lite innandu tippar i de andra grönsakerna.
Börja alltid med de grönsaker som är hårdast,
Stek köttet och stänk på fishsause(ja det luktar kattpiss men smakar ljuvligt!) och lite soya
När nudlarna är klar så spola de lite och lägg de på ett stort fat och allt eftersom grönsaker och kött är klart så tippa dem över nudlarna.
Ta en halv kruka koriander och hacka ner och blanda i woken, spara några fina blad att dekorera med.
(normalt ska nudlarna fräsa med i woken lite men jag är inte normal.
 Lagar man till många är det lättast att göra så här tycker jag.)
En woksås att ha bredvid gör jag ibland speciellt om jag vet att någon inte vill ha det för starkt, då kan ju den som vill ha på lite extra.
Blanda och smaka dig fram men grejen är att det ska var både starkt,salt,syrligt och sött!
Oj nu blev jag sugen på min favvo Thaisoppa men den tar vi en anna dag.
Är det här en soppblogg eller?

Woksås
1/2 dl sweet chilisås
2 msk ingefära
2 msk limejuice och skal
2 msk japansk soya
2 klyftor vitlök
2 cm hackad chili
2 tsk honung

Det den här killen inte vet om thaimat är inte värt att veta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0