Fikapaus

image56


Så här härligt var det i somras på Ön.
 Ulla och Anita bjöd mig på fika i Ånge idag.Dottern var mest förvånad om vi hade suttit på konsum och fikat heeela tiden och ja ibland går tiden fort ,och gott var det!
Jag åt en god Ciabatta  och här kommer ett bra recept som jag gjort några gånger.
Jästiden känns som en evighet men man kan ju laga nån god mat under tiden!


Ciabatta


1,3 liter vetemjöl special
1/2 liter ljummet vatten
1 msk salt
1 msk olivolja(plus olja tillutbakning)
25g jäst
1/2 msk socker

Blanda degen som vanligt,lös jästen i vattnet o.s.v men spara 1 dl mjöl till utbaket.
Arbeta degen i assistent långsamt i 2 minuter och kraftigt i 8 minuter.
Degen ska vara lös.
Olja en långpanna och klappa ut degen där,klappa in olja ovanpå(mycket klappa blev det)
Täck degen med hahaha pack och låt den jäsa i 1 timme
Stjälp sedan upp degen på mjölat bakbord(jag håller i plåten på kortändarna och tippar)
och skär i 10 avlånga bitar.
Lägg dem på oljade plåtar glest och nu ska dom jäsa i 2 timmar.
Grädda sedan i 175 grader i 25 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0