Choklad och jordgubbsmarmelad

Nu är det sista svängen med "gubbar" i svärisarnas land och jag plockade lite nu på morgonen.
I den här boken av Elisabeth Johansson hittade jag ett roligt marmeladrecept som jag har kokat ihop.
Marmeladen ska man lägga på en crostini/rostad macka och strö flingsalt över och jag tror att det  blir supergott.
Jag hade ingen lyxchoklad utan tog IKEAS mörka för 5 kronor kakan!


1 liter jordgubbar
4 dl socker
150 g mörk choklad (av god kavlitet stod det )

Snoppa och dela gubbarna.
Lägg bär och socker i en kastrull,  rör om och koka upp, sjud i 20 minuter.
Ta av från värmen och rör i chokladen i småbitar.
Häll upp marmeladen i rena burkar.

Efter marmeladsvängen for jag på Näset och plockade hallon. Jag hann bara  plocka 3,5 liter och såklart när man måste åka hem då hittar man de största och finaste. Hallonsylt blev det och 2 burkar med de finfinaste hallonen.

Min Hallonsylt

2 liter hallon
1 liter socker                                                                            
2 st lime, skal och saft

Rör ihop bär, socker, limesaft och finrivet skal.
Låt det koka lugnt i ca 20 minuter.
Lägg sylten i rena burkar.
Jag fryser min sylt så jag har inte i något konserveringsmedel (natriumbensoat är bra om du ska ha den i kylen)
Den blev rätt söt så jag gissar att den håller sig men man blir så ledsen om det möglar.




Just nu lovar jag mig själv att inte åka på bilbingo nåt mer i hela mitt liv!
 Alltså jag var inte ens nära vinst under nästan tre timmar i bilen!
Tack och lov bjöd Katri på te och bullar annars hade jag lätt somnat.
 

Kommentarer
Postat av: Marias Kakburk

Äntligen hinner jag svara, TACK snälla för din kommentar:)



Tror Leila gjorde en liknande marmelad, riktigt smaskigt!



En liten fråga: näset i GBG? Har haft släkt där:)



Kram!

2008-08-10 @ 22:57:16
URL: http://mariaskakburk.blogg.se/
Postat av: KarinW

Jag missar så mycket mat tv nuförtiden, kan det bero på alla trevliga bloggar man kollar runt på?

Leila är så kul att se på för hon bara glittrar!

"Mitt Näset" Maria ligger i Ånge Kommun i Medelpad och det är sååå fint där.

2008-08-10 @ 23:10:15
Postat av: kajsa

Japp, flyttar till Göteborg till helgen. Ska gå i skola där, smajlis.

2008-08-10 @ 23:55:44
URL: http://kajalla.blogg.se/
Postat av: Bokfynd

Hej!



Jag ser att du använder dig av bokbild från Bokfynd.nu/CoverDB.com. Du får gärna använda dig av våra bokbilder, men länka då tillbaks till källan.



Dvs http://www.bokfynd.nu/9100112380.html



Tack på förhand.



Mvh Daniel

Bokfynd.nu

2008-08-11 @ 10:28:00
Postat av: KarinW

Hej Daniel, nu har jag länkat till er!

2008-08-11 @ 14:43:44
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: annamaria

Visst är det väl underbart med all saftaning och syltning nu. Jag blir lyrisk av det! Tråkigt bara att det är så dåligt med blåbär här i trakterna. Små, få och torra. får nog köpa några kg istället.

2008-08-11 @ 20:25:23
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: KarinW

Ja det är kul, måste ut och plocka blåbär för det finns på vissa ställen här.Har tänkt tanken att köpa ibland för jag är en rätt långsam plockare.

Man borde vara ledig nu!

2008-08-11 @ 21:30:32
Postat av: Kattis

Tråkigt att man missade tuppluren på bilbingon. Tänk att få vakna upp till ett par härliga bullar samt testrimmlor som man gatt sila mellan tänderna.Ja, ja själv satt jag i en bil under hela söndagen men det var inte så tokigt det heller. Vi smarrade till det hela med fläskmedaljoner med kantarellsås. Kantarellerna hade de bara snuddat vid i såsen, men det var helt okej. Eftermiddags kaffe med en barnglass från hemglass, kan du tänka dig något mer smarrigt. Slutet gott blev det med äckta perkulatorkaffe hemma i sin egen boning lyssnande till sommarprataren Pernilla August. Må så gott och kram från Kattis.

2008-08-11 @ 23:00:17
Postat av: Anna på jobbet

Satt du nära tutan den här gången också på bilbingon eller såg Katri till att ha dig så långt borta som möjligt från den?

2008-08-11 @ 23:33:12
Postat av: KarinW

Vill bara säga Kattis att det var hos dig vi silade te mellan framtänderna men du ska få en sil av mig!

Men vi saknade dig ska du veta!



Anna:Ha ha jag tittade inte åt ratthållet ens!

2008-08-12 @ 15:39:31
Postat av: Michelle

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din sida - den har verkligen potential :)!

2012-03-19 @ 01:03:56
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0