Kräftparty

Vi har ätit kräftor här hemma ikväll, ja nu är det sen natt eller tidig morgon vilket man vill.
Kul har vi haft och jag tror ingen åkte hem hungrig, förresten de cyklade hem 5 km i mörkret!
Förutom ICA kräftor modell jumbo åt vi:

♥ Anders Levens Västerbottenpaj
♥Nudelsallad meed räkor och crabfish (finns under fiskrätter)
♥Mangosalsa med gojibär
♥Kräftröra
♥  Chili cheese balls
♥Bröd och ost
♥Dill och citronsmör
♥Biskvikaka (finns på sött och gott)

Jag hade tänkt göra ny lag till köpekräftorna men jag blev lat, de var goda men aningens för lite salt i min smak.
Bilder vet jag inte om det blev några och mina chilibollar blev platta hm....förstår inte.
Men om ni bara följer receptet och INTE tar en elvisp så blir det kanonbra. Goda blev dom men oootroooligt platta!

Kräftröra

4 dl creme fraiche
1 burk kräftstjärtar i lag
1 burk stenbitsrom
1 dl hackad dill
(rödlök tänkte jag ha i men fjäskade för Frida och hoppade över!)
salt, peppar, cayenne

Låt "kräftorna" rinna av (spara spadet till sås eller soppa)och hacka de grovt.
Rör ihop med det övriga ingredienserna .
Smaka av med kryddorna.

Mangosalsa

1 liten zuccini
1 mango
1 liten rödlök
3 tomater
1 näve gojibär
1 msk olivolja
1 msk citronsaft
färsk koriander
salt, peppar

Hacka grönsaker och koriander  fint.
Blanda ihop resten och smaka av med kryddorna.

Citron och dillsmör
150 g smör
rivet skal av 1 citron och saften av halva
1 dl hackad dill
1 riven vitlöksklyfta
salt och peppar

Vispa ihop allt fluffigt och ha till ett gott bröd.
 Hos oss ikväll blev det köpta baguetter!
Tack Maria för att du fixade gojibär och pulbiber åt mig när du var till Stockholm! Kanske blir full av energi nu till skolan börjar.
Nu ska jag lägga örat på kudden mina vänner!



Kommentarer
Postat av: mimmismat

Det ser fint ut med kräftorna. Har inte hunnit med några än, men snart så. Västerbottenspaj till är en hit!

2008-08-18 @ 19:33:04
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Millan

Ser riktigt gott ut. Och kan inte annat än att hålla med om att Västerbottenpajen är perfekt till kräftskivan.

2008-08-19 @ 09:33:05
URL: http://www.saltpeppar.se
Postat av: KarinW

Västerbottenpaj är kanongott men jag är så galen i kräftor så jag vill helst bara äta dom!

2008-08-19 @ 18:41:14
Postat av: Jenny

ÅH, jag har inte ätit kräftor i år, så jag är riktigt riktigt sugen! Däremot blir det surströmming imorron! ;)

2008-08-21 @ 00:09:13
URL: http://rubusarcticus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0