Ört och citronlax i ugn

Som jag sagt tidigare så äter vi för lite fisk i den här familjen så igår när jag hittade en  bit laxfile och en liten regnbåge i min frys så fick de komma upp i ljuset. Kan väl äta soppa och pannkaka på söndag istället! Ha ha jag har ju ätit fisk till lunch idag på jobbet , kanske det rasslar till i knoppen nu då!
Laxfilen la jag på grovt havssalt bara, skinside up och lät den vara i ugnen ca 20 minuter. Citronsaft pressade jag på och vred över vitpeppar när jag drog bort skinnet.

Regnbågen fick sällskap av:

100g smör
1,5 dl hackad persilja,dill och gräslök                                                                                                               
1/2 tsk salt
vitpeppar
saften av 1 citron
2 dl vatten och en fiskbuljongtärn.
2 dl grädde

Blanda ihop smör, örterna,salt och peppar.
Skär några snitt på båda sidorna av firren.
Pressa citron på och salta.
Gegga ut smöret i skårorna och i buken på fisken.
Skjuts in i ugnen ca 30-40 minuter 175°
Efter några minuter späd med fiskbuljongen
Motslutet pytsar du i grädden.
Vill du ha tjock sås så red av med maizena eller mjöl.

Kommentarer
Postat av: Örjan

En variant med laxfile

Salta rejält med grovsalt och (aningen socker)

Låt ligga 1-4 timmar.

Drag bort överskottssalt med handen.

Ugnsbaka på galler i ugnen till önskad innertemperatur.

Jag brukar använda max 100 grader

Galler?- då kan värmen komma tillgodo i alla riktningar

2008-06-17 @ 21:06:30
Postat av: KarinW

Tips vill jag ha va bra!Galler har jag aldrig använt,om det är en tunn firre blir den inte torr på kanten.Din lax blir ju både rimmad och lite gravad på samma gång eller? Blir det lika gott som att bräcka gravad lax?

2008-06-17 @ 21:27:33
Postat av: Örjan

Obs grovt salt. Laxen "tar" det den vill ha.

Socker - aning, aning.

jämför med Lisas artikel om marinering och salt/socker.

Förresten stekte karrekotletter i förrgår.

förhandsaltade enl Lisa + aning, aning av socker vid stekningen.kotletterna blev klart godkända.

Lite,lite socker drar fram smaker, och hjälper maillardeffekten??

2008-06-17 @ 21:47:36
Postat av: Karin

Jag testade hennes tjocka kotletter med socker och salt men jag var inte tillräckligt noga tror jag,de blev inte perfekta.Lite socker i det salta och salt i det söta blir alltid bra det! Men visst är det väl låg temperatur som påverkar mörheten mest ändå?

Måste gå matkemikurs tror jag, det är klart intressant!Hon som råkade komma på tjälknölen var ingen dum gumma men så var hon en "Medelpadda" också,ha ha!

2008-06-17 @ 22:45:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0