Grillad karre med ugnsrotisar

Det blev en ganska lugn natt för min pappa inatt,vaknade bara några gånger men vad tror ni då man vaknar av?
Jo en kärlekskrank idiotorre har bestämt att  det utanför vårt sovrumsfönster är raggarstråk!!!
Han härjade på rätt länge men utan kärlekslycka...ingen höna kom......
Vore gott att äta orre förresten,det har jag aldrig lagat men mamma gjorde det när jag var liten.
 Men pax att inte vara den som måste plocka och flå pippin! Och det är väl inte jaktsäsong nu heller.

Premiärgrillning blev det idag trots allt och det blev enklast möjliga, men det enkla är ofta det goda och det stämde faktiskt!


Grillad fläskkarre

1,5 kg karrerad med ben

Marinad

1/2 dl olivolja citron
3 msk soya
2 msk ketchup
3 vitlöksklyftor
1 tsk torkad rosmarin
2 cm färsk ingefära
2 tsk honung
1 tsk chilimixkrydda


Skär loss köttet från benet och dela det i skivor. Lova att koka en god buljong om du inte har skivad karre!
Låt det ligga i dubbla plastpåsar från några timmar till ett dygn.
Ta fram det före grillning så det blir rumstempererat och torka av det med papper.
Gnugga in grillkrydda före eller efter grillningen,vi tog efter idag vi!



 

Jag  gjorde en Beasås till köttet och receptet tog jag här
Men jag pressade i lite citronsaft på slutet, använde dragon i vinäger och hade i en nypa socker och nymalen vitpeppar också. Smaka dig fram!

Till ugnsrotisarna tog jag bara potatis,morötter och palsternacka i bitar. Potatisarna var så fina så skalet fick sitta kvar.
Brukar ofta ha i paprika,zuccini,lök,vitlök och chili på slutet men idag blev det inte så.
Lägg rotisarna på plåtpapper,ringla på olja och snåla inte med favoritkryddor och örter.
Jag tog herbs de provence, de enda timjankvistarna som kommit upp i landet, salt och vitpeppar.
Kummin och paprika är gott på, spiskummin och korinder likaså, ja du tar vad du vill.
Jag har ugnen på 250° för jag vill ha knorpig yta.

Sallad
2 grillade paprikor
ruccola
fetaost
soltorkade tomater
oliver
citronolja
salt,peppar

 Det är ingen överdrift när vissa säger att de är sååå gott med grillad paprika att de är söta,mjuka och fantastiska.
Det är bara sant! Måste lägga band på mig så jag inte käkar upp allt innan det ska bjudas på!
Jag har en teflonform ,typ sockerkaka som jag lägger paprikorna i och sedan in i ugnen tills de är svarta.
Formen är lika svart som paprikorna så den använder jag bara till det här.
Går lika bra på en utegrill förstås!
Endel har olja på men jag puttar in dom utan.Lägg dem i en plastburk med lock och när de kallnat skalar du dom och skär i bitar mmmmmmm.
Nu hamnade de i en sallad bara men jag brukar annars marinera dem med citron, kronärtskockor mm men det tar vi en annan gång

image96

Vänta Lisa! Du vet väl att det ska fotas före maten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0