Älgspett utan pinne med mathavresallad

Varför stå och pilla med små pinnar kände jag nyss?
Det lär ju smaka likadant utan och det är ju bara en vanlig tisdag.
Så här blandade jag ihop färsen

Färsspett, biffar, köttbullar
5 hg älgfärs
1 dl turkyoughurt
1 ägg
100g fetaost i småbitar
1/2- 1 msk potatismjöl
2 klyftor vitlök
1-2 tsk malen spiskummin
1-2 tsk hotmixkrydda
1/2 tsk salt
svartpeppar
smör/olja

Ljummen mathavresallad
2 dl mathavre
4 dl buljong
1 liten zuccini
1 liten paprika
2 tomater
1 rödlök
1 msk smör
1 näve oliver
Saften av en halv citron
1 msk rapsolja
salt, peppar, örtkrydda

Koka havren i buljongen.
Fräs zuccini och paprika i het panna, salta och peppra.
Blanda allt på ett fat och lägg i tomater, lök och oliver när det svalnat lite.
Rör ihop citronsaft, olja och örtkrydda och häll över.

Youghurt, vitlök och persillade rörde Frida ihop som sås.


Kommentarer
Postat av: Semlanmaria

Hej Karin!

Jag läser din blogg med jämna mellanrum och tycker det ser så himla gott ut! Du tar så fina bilder på dina fina uppläggningar (heter det så?). Tyvärr är ju inte jag en som gillar att laga mat, jag bakar hellre... men jag ska tipsa min man, kocken i huset, om din blogg...!;-) Semlanmaria

2008-11-11 @ 19:40:53
Postat av: Hanna

Åååh, smarrigt!!

2008-11-11 @ 20:54:08
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Karin

Semlanmaria: Kul att du tittar in,du har RIKTIGT fina foton hos dig! Jag får fråga dig om baktips framöver!

Ha de fint/Karin

2008-11-11 @ 21:15:46
Postat av: K

Åhh så mycket smarrigt. Fast just nu är jag rätt less på det, lagar flera olika rätter per dag, då maken börjat med GI , 1 åringen är kinkig i maten just nu och 6 åringen verkar inte tycka om nåt längre..pust!!

Ha en bra dag!

Kram!

2008-11-12 @ 09:42:37
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: Anna på jobbet - hemma med Elton

På tisdag har jag tjejisträff... sitter här och försöker välja nåt kul från din sida att bjuda på - nåt riktigt smarrigt och gott men helst ganska lättbakat. Det var INTE lätt att välja ut nåt bland alla dina tips det finns för mycket som ser smarrigt ut!- har du nåt Karin, som du har lagt in recept på redan, som du tror skulle passa mina kompisar som kommer på tisdag kväll?

2008-11-13 @ 17:58:24
Postat av: Karin

Anna gör hallonkakan som ligger låååångt ner på "sött och gott". Busenkel smet att röra ihop, klämma ut i en pajform(mjöl på fingrarna)på med sylt och in i ugnen och sedan ha vaniljglass till.

Kalas tycker jag då!

2008-11-13 @ 18:34:59
Postat av: Anna på jobbet - hemma med Elton

Ska kolla in den...du får höra efter tisdagen hur det gick!

2008-11-13 @ 20:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0