Biskvimuffins typ

Jag brukar alltid göra biskvier till jul och idag kom jag på en lysande ide tyckte jag. Allt började med att jag sneglat på ett gäng äggvitor i kylen och då bestämde jag mig för att göra biskvier i småbrödsformar.

MANDELBOTTEN ca 95 st små
2,5 dl äggvitor
4 dl strösocker
500g mandelmassa
5-7 droppar bittermandelolja

Riv mandelmassan och vispa ihop allt till en fluffig smet.
Nej vitorna ska inte vispas hårda i mitt recept!
Klicka 1/3 del smet i formarna.
Grädda i 175° i 12-14 minuter.



När kakorna var gräddade märkte jag att jag bara hade 1 dl florsocker till smörkräm och det kommer man ju ingen vart med. Jag hittade ett recept på kräm med kokt sockerlag i Fogtdals matlexikon som jag testade istället och det kommer här.

CHOKLADSMÖRKRÄM till 35  st småbiskvier
3/4 dl strösocker
3/4 dl vatten
3 äggulor (japp då har jag nya vitor att göra av med!)
150 g smör
1 msk kakao

Koka vatten och socker till en simmig lag som "trådar" sig mellan fingrarna.
Vispa äggulorna med elvisp och häll den heta lagen i en tunn stråle över dem.
Låt krämen svalna och vispa sedan i det rumsvarma smöret i små klickar och strö i kakaon.

Här såg jag direkt att  jag gjort något fel för krämen blev grynig eller hade den skurit sig en gnutta?
Vad gjorde jag för fel tro?
Men hokus pokus vad bra den blev med 1 dl florsocker och 1 msk vaniljsocker!
Jag spritsade ut krämen på 35 mandelbottnar och frös in resten.



Till sist doppade jag "muffinsen" i smält blockchoklad med lite rapsolja i.
Ja... snyggare har man ju sett men de var rätt så goda!
Men så mycket lättare än att göra vanliga biskvier vet jag inte om det här blev och så små att man måste äta fler än en!
Kanske hade varit smartare att göra i bullformar hm.........

Trackback
RSS 2.0