Ingen älgjakt...

Nej det blev ingen älgjakt idag med storebror för mig inte. Istället blev det till att stanna hemma från jobbet igår och krama GustavBerg istället, fy vale för magsjuka! Tack och lov har resten av familjen klarat sig.
Jag ska gå ut och kasta lite gamla blommor i fina vädret men jag känner mig inte laddad för någon matlagning direkt.
I tisdags bjöd jag mina spelmanskompisar på morotskaka och jag lovade att lägga ut det receptet. Var jag fått det ifrån vet jag inte men det kan vara Marianne i Bryssel.

Morotskaka
4 ägg
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk kanel
2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
6 dl rivna morötter
2 dl matolja

Glasyr
1 ask Philadelphiaost
2 dl florsocker(tror jag tog mer än så!)
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker.
Blanda allt torrt och rör i det och oljan.
Rör i morötterna.
Grädda kakan i smord och mjölad långpanna i 175° i 30-35 minuter.
Rör ihop glasyren och bred den på kakan när den kallnat.
Dela i bitar och garnera med morotsstrimlor om du vill.

Jag provade att dela kakan först och sedan ha på glasyren för jag trodde det skulle gå lättare men det gjorde det inte!


Idag har mannen åkt till Stockholm på landskamp Sverige- Portugal. Jag kan inte förstå vad som är så kul med det men när han sa att det gick att jämföra med när jag fick titta på Årets kock 2008 och då måste det vara otroligt kul!

Kommentarer
Postat av: Marianne "storätarn"

Nej jag tror inte Du fått detta receptet av mig eftersom jag brukar köra snålmansvarianten av glasyr dvs smält smör eller margarin som blandas med florsocker och sedan crème fraîche i. Faktum är att inte ens en godisråtta som jag kan känna skillnaden i smaken mot Philadelphia.

2008-10-11 @ 15:00:51
Postat av: KarinW

Hallå där storätarn!

Alltså det borde bli samma smak nästan,creme fraichen är ju lite syrlig,men har du kollat priset? Ha ha det har du säkert!

Har dåligt samvete att jag inte svarat på alla dina roliga mail, är jag förlåten?

Hoppas du har det bra där i "musselland",kramar i massor!

2008-10-11 @ 16:33:49
Postat av: pj

inte kul med magont och övrigt kan det vara gåsen?

2008-10-11 @ 21:20:58
Postat av: KarinW

Tjena Pia, börjar hämta igen mig nu men jag kan inte skylla på "pippin"!

2008-10-11 @ 23:00:43
Postat av: K

Mums vad gott med morotskaka.

Fy magsjuka, det är inte skoj det inte.Speciellt inte när du hade andra trevligheter för dej.Älgjakt är enligt min dotter väldigt kul och spännande;)

ha en bra söndag!

kram!

2008-10-12 @ 08:28:16
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: pj

okey karin men hoppas att allt är bra nu då så att du kan vara med på jakt.ha de bra

2008-10-12 @ 15:17:04
Postat av: mimmismat

Krya på dig, hoppas du får gå på jakt snart!

2008-10-12 @ 19:20:16
URL: http://mimmismat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0