Pölsa...Zzzzz vad är det som luktar?

Ett osande hett tips från mig är att du inte lägger dig i soffan samtidigt som du sätter en kastrull med korngryn på spisen. Hur duktig är man? Nej det gäller att inte deppa ihop för lite brända gryn och en sabbad kastrull, det fanns ju nya att koka så det är bara att köra på.

Jag kokade fina älgben igår och fast det bara blev 7 hg kött så bestämde jag mig för att göra pölsa. Köttet hackade jag i matberedaren för det kändes bara för jobbigt att dra fram köttkvarnen.


Pölsa ett "lillkok"

7 hg hackat/malet älgkött

3 dl korngryn

8 dl buljong från köttkoket

1 gul lök

2 msk smör

buljong

salt och mycket mortlad kryddpeppar


Koka grynen i buljongen.

Fräs löken mjuk i smöret.

Blanda ihop allt, späd med lite mer buljong, krydda och låt pölsan puttra ihop.


Jag brukar oftast blanda pölsan med fläskkött men det här köttet var så fint att det blev gott ändå( har provsmakat alldeles för mycket)

Lite lite lever är kalas att ha i men det hade jag ingen.

Bilden är här nu och visst förstår man de som inte tycker att pölsa ser så gott ut?
Men gott blev det!


Kommentarer
Postat av: Anna

Pölsa har jag aldrig smakat men min mamma, mormor och gammelmormor är som tokgalna i det!! Kan du inte lägga ut en bild så man får se hur det ser ut??

2008-10-21 @ 21:22:31
URL: http://dewdropia.blogg
Postat av: mimmismat

Vad spännande med hemkokt Pölsa. Åt av det när jag bodde i Norr, nu kan jag få hackkörv här i Värmland.

I dag ska jag börja att läsa om Pölsa boken alltså av Torgny Lindgren. Har du läst den?

2008-10-21 @ 21:30:21
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: K

En rätt som jag aldrig mer kommer att äta....jag säger bara maginflu....efteråt...ja du fattar. Gubben gilar sin mammas hemgjorda pölsa, skrapt.

Andra får gärna äta det men inte jag.

ha en bra vecka!

kraam!

2008-10-21 @ 22:14:42
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: frida

Vi äter pölsan när jag är borta va? :D

2008-10-21 @ 22:51:25
Postat av: Anna

mamma!!.. vad hander dar pa andra sidan? har ju inte horts av pa evigheter! Saknar er allihopa ju! Ska fylla pa kortet o ringa, o snarast! Skot om dig.. Pussss

2008-10-22 @ 08:07:19
URL: http://walkerr.blogg.se/
Postat av: Anita

Å, jag har gjort samma misstag flera gånger... att bränna korngrynen...fast jag lade mej inte i soffan, jag gick nog ut... men i år lyckades jag, tyckte jag hade så lite kött..men det blev 8-10 liter pölsa! Ses på fredag och hoppas på strålande fjällväder!

2008-10-22 @ 10:33:43
Postat av: Karin

Anna det kommer en bild men den blir nog rätt så grå!



Mimmi är hackkorv också med korngryn?Har inte läst Pölsa-boken men en annan bok av den killen som handlade om en kille med en massa problem, tro vad den hette?



K, du är nog inte ensam om att tycka det, ha det fint du också!



Frida idag blir det, visst längtar du lite? Du gillar väl rödbetor? Det finns skinksås till dig som blev kvar igår om du är riktigt snäll, ha ha det är du ju!



Anna jag längtar sååååå! Ring snart!



Anita det blev inte så mycket för mig! Steker du fläsk till? Endel gör visst det.

Ska bli härligt med fjällen i helgen men vi äter inte pölsa va?

2008-10-22 @ 14:53:46
Postat av: Kryddburken

Hej vännen! Och tusen tack för dina fina ord och gratulationer!! Nu börjar jag kunna peta lite med mitt finger igen så det har väl läkt fint kan man säga! Nedrans otur bara.. Eller ovana! :-) Ha en trevlig dag och må så gott! Kram kram

2008-10-23 @ 12:09:06
URL: http://kryddburken.se
Postat av: carro

tja. vad hette dom där fröna som jag och frida åt igår?

2008-10-23 @ 12:25:32
Postat av: Karin

Carro ni åt gojibär, de är nyttiga dom, googla lite så får du se.

Mycket nyttigare än choklad vettu!(fast inte godare ha ha)

2008-10-23 @ 17:30:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0