Kakan som kom 2:a!


AnnaMaria gick till final i kladdkake-SM och blev 2:a!
Inte dåligt det men det var ingen dålig kaka heller kan jag lova!
Den var lätt att göra och ingen ugn behövs det heller.
Bilderna och receptet kommer från Aftonbladet.



Choklad- och pistaschnötstårta med krispig jordnötsbotten

Du behöver:

Botten:

1 dl ljus sirap

250 g jordnötssmör

6 dl corn flakes

Tryffel:

450 g choklad (går bra med både ljus och mörk)

1 dl vispgrädde

1 dl mjölk

0,5 dl hackade pistaschnötter

+ 0,5 dl till garnering



Gör så här:

1. Klä botten av en form med löstagbar kant med bakplåtspapper.

2. Värm sirap och jordnötssmör så att det smälter ihop, det får ej koka. Dra kastrullen åt sidan, rör ner flingorna. Krossa flingorna lite. Tryck ut massan i formen.

3. Smält chokladen i en djup tallrik i micron (eller över vattenbad).

4. Koka upp grädde och mjölk.

5. Häll över chokladen i en bunke och häll sedan över den kokande grädden. Vispa med elvisp så att det blandas ordentligt, häll sedan i de hackade pistaschnötterna. Häll chokladkrämen över botten och ställ i kyl. Låt den gärna stå i kyl över natten, allra minst 5 timmar.

6. Lossa tårtan från kanten med en vass kniv. Garnera med hackade pistaschnötter och servera med vispad grädde.


Kommentarer
Postat av: mimmismat

Men vad bra att du testat. Det vill jag ju också göra.

Får se till att ta en sväng till vår lokala ICA -handlare i möra (imorgon).

2008-10-17 @ 22:59:49
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Sven-Gunnar Appelgren

Hej Karin! roligt att läsa din blogg. är inne och tittar nästan varje dag. roligt att du har en sån passion, och det är som man känner sig som hemma. Ha det fint! mvh svenne från London city

2008-10-17 @ 23:26:05
Postat av: carolina

den ser himmelsk ut!

2008-10-18 @ 01:36:48
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Filibabba

oj oj vilken kaka!!! =)

2008-10-18 @ 08:39:26
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: KarinW

Testa den Mimmi du kommer inte att ångra dig och jag säger bara bye bye GI!



Sven-Gunnar vad glad jag blir!Jag skulle vilja vara en liten råtta och se när du jobbar, inga dåliga bakverk det vet jag.Har du något recept med rosenvatten och kanske choklad? Men jag pratar LÄTT recept, ha ha!

Ha det bra, kram!

2008-10-18 @ 10:21:33
Postat av: Jessika

Åh, det var den kakan jag fastnade för. Jag har precis köp hem jordnötssmör för det var just jordnötsbottnen som fick mig i spinn... Vad kul att du testat - då är den kvalitetssäkrad..!



Missade dock corn flakes. Har bran flakes hemma - men kanske det blir för nyttigt..



Valde du jordnötssmör med krisp/krokant eller vad det heter?

2008-10-18 @ 17:10:26
URL: http://jessikaochjonas.blogg.se/
Postat av: KarinW

Jessika det går säkert lika bra med bran flakes, du kan ju ta två bitar då när den blir lite nyttigare, hi hi!

Jag hade jordnötsmör crunchy med bitar i, tog precis en bit förresten. Den är tokmäktig så kakan räcker till många!

2008-10-18 @ 20:20:20
Postat av: Jessika

Haha - det har du rätt i!



Men för att inte riskera att bli alltför nyttig...så har jag funderat på hur söt den är. Javisst det beror på vilken choklad. Vad använde du för choklad? För jag tänker att om det är 70%-ig mörk så kanske det blir för bittert och behövs socker..

2008-10-19 @ 23:31:15
URL: http://jessikaochjonas.blogg.se/
Postat av: julie

hej!j jag fyler nio år i dag!!!!!!!!!!!

2008-10-30 @ 15:44:49
Postat av: KarinW

Grattis grattis Julie, hoppas du haft en bra dag!

2008-10-30 @ 16:52:46
Postat av: Carro

Hej! :) Skulle man kunna ha i något annat än jordnötter? Jag är allergisk, så finns det något annat som skulle funka lika bra istället? Vill så gärna baka den här kladdisen, det låter så otroligt gott! ;)

2008-11-01 @ 11:32:21
Postat av: Karin W

Carro det där var svårt,jag tänkte direkt på nutella men du kanske inte tål hasselnötter heller?

Tråkigt att vara allergisk....

Skriver igen om jag kommer på något

2008-11-01 @ 12:31:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0