Frida och jag bakar och bakar och bakar

Det första vi gjorde idag var att gå en promenad och sedan blev det omelettfrukost. En alldeles vanlig omelett med tomat, ost, skinka och ruccola. Efter det åkte hon till sitt städjobb och jag gjorde städjobbet hemma i huset, blä vad jag hatar att städa på lördagar det går liksom i snigelfart.
Men efter tråket började baket!
Frida har önskat sig ett rejält kakkalas istället för födelsedagsmiddag men normalt har vi inte så här mycket slisk när någon fyller år i familjen.
Det här gjorde vi:
♥chokladsnitt
kolakakor
kokosbollar
♥morotskaka
kolapaj
prinsesstårta

♥=finns på bloggen under sött och gott.
Recepten jag inte skriver idag skriver jag imorgon!

Kolakakor
2oo g smör
2 dl socker
5 dl mjöl
2 msk vaniljsocker                                                                                                                                                                       
2 tsk bakpulver
2 msk sirap

Rör smör och socker.
Tippa i de övriga ingredienserna och kör till en jämn smet.
Jag är lat och kör alltid med elvispen!
Dela degen i fyra bitar(låt den vila om den är trött men jag gräddar ofta direkt)
Rulla ut till längder, trycktill dom lite lätt.
Grädda tills de är ljusbruna och krispiga i ca 15 min 175°

Kokosbollar typ mumsmums
Det här receptet har någon av barnen skrivit när de var små så bokstäverna är lite gulligt krokiga.
De blev lite lösa men det kan bero på att elvispen inte ville vara med i 15 minuter!

4 äggvitor
1 dl socker
4 blad gelatin
kokos och kakao blandning

Vispa äggvitorna hårt.
Tippa i sockret och vispa ytterligare minst 10-15 min.
Lägg gelatinbladen i blöt i ca 5 min, krama ur vattnet och smält sakta i en kastrull.
Vänd ner gelatinet i äggvitejoxet.
Blanda kokos och choklad och lägg lite av det i botten på en form.
Tippa i mumssmeten och släta till den.
Srö över kokos/choklad och låt det stå kallt i ca 4 timmar.
Skär i små bitar och vänd dom så det blir kokos runtomkring.


Och mitt i alla roligheter blir vi hungrig och vill ha mat också. Jag stekte en benfri kotlettbit i pannan med massor av kryddor på (jamaican jerk, peppar, paprika, röksalt) och lät den gå klart i ugnen till 70° men jag vill ha lägre temperatur fast det är fläskkött. Jag har hittills inte blivit sjuk av lite rosa griskött. Jag stekte trattisar och strödde över köttet. Eftersom jag inte orkade gå upp till svärisarna och hämta pärer så gjorde jag en.....

Bulgursallad
buljongkokt bulgur
gula tomater
körsbärstomater
ruccola                                                                                                           
paprika
ost från Brännas getgård
selleristjälk
chili och vitlöksolja
salt, peppar

Frida var med svärmor till Östavall på Mikaelimarknad en sväng och de kom hem med ost från Brännas getgård i Valsjöbyn , plommonchutney och rabarberchutney till mig. Chutneyn  åt vi tillsammans med youghurt till middagen men den kommer att passa ändå bättre till någon stark curry.


Kommentarer
Postat av: Marias Kakburk

Härligt att du vill vara med, lycka till:)!



Hoppas att du får en härlig morgondag!:)



Kram!:)

2008-09-27 @ 23:53:37
URL: http://mariaskakburk.blogg.se/
Postat av: Karin W

Jag håller tummarna och hoppas Maria!

Det är ju imorgon nu, ha ha

Kram och tack!

2008-09-28 @ 00:39:37
Postat av: Alina

Godnatt! Kikar in* :)

2008-09-28 @ 00:46:55
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: tina

Vilket kalas! :D

2008-09-28 @ 16:52:17
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: Anonym

Hey!

Bilder kommer senare ikvall forhoppningsvis.. Fiona kommer over pa middag ikvall, men hopps jag far lite tid efter det att lagga upp bilder.. :) Vi ahr stallt om klockan nu forresten.. en timme framat.. sa skillnaden blir val 11 timmar nu om jag itne tar fel.. ikvall ka jag baka glutenfritt brod ocksa, ska bli spannande! hehe.. skot om dig morsan.. och jag, dina barn blir vuxna du men det ar sant som hander :P Pusss

2008-09-29 @ 04:51:03
Postat av: Anna

glomde skriva mitt namn :P hehe, men det kunde du nog lista ut iaf :P

2008-09-29 @ 04:51:45
Postat av: KarinW

Tack för korten gumman!

Tittar in hos dig sedan(walkerr.blogg.se)

2008-09-29 @ 18:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0