Godaste äppelpajen till många

Det här är pajen för dig som älskar mycket deg och smul och hatar krångel och kladd!
Receptet kommer från Anna Bergenströms bok "Annas pajer" .
Jag halverade receptet och gjorde den i en mellanstor ugnsform.
Vi åt den igår när Timrå vann över Frölunda. Gissa om det skreks i soffan?

Slottspaj
500 g smör
13 dl vetemjöl
3-3,5 dl socker
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver 
ca 2kg äpplen
1 dl socker
1-2 msk socker

Smält smöret.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Häll det smälta smöret över och rör ihop degen.
Tryck ut ca 2/3 delar av degen i en långpanna.
Skala och dela äpplena i bitar och lägg på degen.
Strö över socker och kanel.
Smula över resten av degen över äpplena (jag tar i lite extra mjöl i smulet)
Grädda i 200-225 ° i 35-40 minuter.


Nu är det en ny tävling hos Sara och nu kan man vinna kryddor från Aromia.
Kolla in sidorna och var med och tävla!

Kommentarer
Postat av: K

mums filibaba. Har faktiskt bakat idag, sommarkaka inte så passande namn när det är höst , men den var god ändå. Jag tycker om långpannekakor som det blir mycket av. Ps jag har tävling på min blogg, titta gärna in.

Ha det så gott!

Kram!

2008-09-23 @ 21:00:11
URL: http://husetpabacken.blogg.se.
Postat av: Petra

Gillar Anna Bergenströms recept!

2008-09-23 @ 23:08:40
URL: http://egokick.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0