Tjälknöl med dijonmarinad

Det har blivit mycket älg här nu!
Ikväll ska vi ha familjen Hafvenström på middag innan de åker tillbaka till Bryssel. Jag har testat en ny marinad som köttet ska ligga i när det kallnat och skivats upp tunt, det är alltså ingen vanlig saltlag till det här köttet. Jag har gjort en tokstooor potatisgratäng med både grädde, cremefraiche och mjölk i som jag hoppas ska bli god.

Älgstek, frusen
1 dl olja
1dl vatten
1 dl soya
2 äggulor
2 msk dijonsenap
2 vitlöksklyftor
1 tsk hot chilimix
1 tsk torkad basilika
(på receptet står det salt, peppar, aromat och grillkrydda, jag tog japansk soya  som är salt)

Lägg den frusna steken i ugnen på 75° som vanligt i ca 12 timmar.
Blanda marinaden/såsen och lägg den kalla steken i det.
Jag lät den hela steken ligga ett dygn i marinaden och sedan skivade jag det tunt och droppade över marinaden.


Kommentarer
Postat av: mimmismat

Det gör inte ont att äta älgkött. Din mat ser jättegod ut, ett fint matminne för dina brysslar.

God fortsättning på den nya året!

2009-01-01 @ 19:25:50
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Piffa och puffa

Vilka härliga recept du har på din blogg. Jag kommer att försöka mig på både ett och två.

Kramar Anette

2009-01-02 @ 02:16:57
URL: http://piffaopuffa.blogspot.com
Postat av: Karin

Ja Mimmi, Brysselvännerna dom äter sig väl less på musslor dom, nejdå men jag skulle vilja äta mera skaldjur.



Piffa och Puffa vad glad jag blir nu tittar jag in till er!

2009-01-02 @ 12:01:50
Postat av: tina

Åh, tjälknöl!!

2009-01-06 @ 21:01:24
URL: http://www.pickipicki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0