Gratäng till ett litet GI-gäng!

Några av helgens gäster är duktiga GI-ätare, själv börjar jag ibland med det till frukost då med ägg och bacon men är klar redan till kvällen! När jag totade ihop den här tänkte jag lasagne fast utan pasta och köttfärsås så kvar blev det då grönsaker, ostsås och tomatsås. Jag borde gjort mera av  det här till buffén för det var det enda som nästan tog slut!

Ogratinerad gratäng!


Gratinerad gratäng!


GRATÄNG 4port
1 aubergine
1 zucchini
1 purjolök
1 liten näve basilika och oregano
riven ost på toppen

RÖDA SÅSEN:
1 msk olja
1 klyfta vitlök
1/2 chili
3 dl passerade tomater
salt, peppar

Fräs chili och vitlök i oljan.
Tippa i tomaterna, krydda och låt allt koka ihop.

VITA SÅSEN:
3 dl grädde
3 dl ost
salt, peppar
 Koka ihop grädde och kryddor några minuter och rör sedan i osten.

Skär grönsakerna i skivor och varva med örter, kryddor och såserna i en ugnsform.
Strö lite ost över och gratinera i ugn ca 30 minuter i 200°.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0