Kalas i massor med goda tårtor!

Ja det känns som om hela släkten har fyllt , fyller eller ska fylla! Det betyder massor av roligheter och godsaker och sånt gillar jag. Igår åkte vi med båten Thommé på Storsjön och firade svärfar som fyller 75 idag,  Lisa som fyllde 20 igår och August som fyllt 8. Vi åt mumsigt på Verkö slott som inte var ett slott men himla fint ändå. Kallt som på Nordpolen och med en rejäl långkallsonglängtan var det bara att gilla läget och ha kul för hela slanten! Här kommer några bilder från gårdagen men vi saknade kusin Oskar, faster Maria och Peter som hade jobb i vägen.



Pasta panzerotti med kantarellsås mumsade jag i mig!


I dag bjöd farfar på smörgåstårta, kakor i mängder och tårtor fast det var såklart farmor som fixat det.



Här kommer ett ungefärrecept och det ska vara mycket "klet" för då blir det saftgt och gott!

Smörgåstårtan gjorde hon på en plåt, 3 lager med kantskuren vanlig formfranska, ca 1,5 lång raskerfranska.

Fyllning 1 : 400g mjukost, 2,5 hg rökt kött i småbitar,3 msk creme fraiche och pepparrot

Fyllning 2:  400g skagenröra, 1/2 dl creme fraiche, 2 dl hackade räkor , salt och peppar

Fyllning 3: Mimosa sallad av 1 burk frukt+1 burk ananas i småbitar, urkramad från vätska, grädde jag gissar 3 dl men kanske mer, 1 dl majonäs , senap 2 msk, salt och peppar

Garnering:  skinka, småtomater, vattenmelon, galiamelon, färsk ananas, ruccolasallad och lite persilja




Herrgårdstårta med grädde och jordgubbar

Schwarzwaldstårta


Ja som om det här inte skulle räcka så åkte jag till min bror på kvällskröken som också fyller år idag och där blev det mera godsaker men det skriver jag om i morgon. I morgon ja......kan man hoppa över morgondagen? Tåget mot stora staden och flyget till andra sidan jordklotet..........

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Men du milde så mycket gott!!! Låter härligt med Verköturen. Tänkte åka den många gånger när jag bodde i Ö-sund men det blev aldrig. Nej tänk så hemskt att Anna redan ska åka:( Förstår att ni haft härliga veckor tillsammans.

2009-07-28 @ 00:01:31
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Oj här har det kalasats med så mycket gott. Ni måste ha rullat hem :D



Nadja

2009-07-28 @ 05:34:29
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jessica

Har också en period om året då det är hur mycket kalas som helst, riktigt kul. Vad mycket smaskigt ni har ätit, allt ser verkligen supergott ut!



Hoppas du får en bra dag trots avskedet, trist att inte alltid ha alla nära och kära nära.

2009-07-28 @ 10:25:04
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Tuvstarr

Nej, det kan man inte alls äta, det ser för vackert ut. Men bra idè det där med en smörgåstårta, ska försöka göra en vid passande tillfälle.

2009-07-28 @ 20:48:11
URL: http://magica-tuvstarr.blogspot.com
Postat av: Karin

Kerstin:Ja det har inte varit hälsodagar precis! Ja jag vill bara spola tillbaka den här semestern och vända Annas plan!



Nadja helt rätt, bilen var onödig:)!



Jessica det känns som jag inte behöver äta på ett tag(försöker intala mig att bli hälsofreak några dagar.Dagen har varit toppen om man jämför med morgonen!



Tuvstarr: Smörgåstårta är typisk "glömmabortmat" tycker jag!

2009-07-28 @ 21:56:10
Postat av: Emma

Åh, vad gott med smörgåstårta. Schwarzwaldstårtan såg inte heller fel ut! Känner förresten igen det där med att många fyller år samtidigt, jag har en massa födelsedagar nu i augusti att se fram emot.



Så dottern har åkt tillbaka till nz?

Jo, jag skulle också vilja åka dit. Skulle vara kul att träffa alla igen, men också bara att se landet. Och engelskan! Den saknar jag rätt mycket. Det var in en på affärn (mitt sommarjobb) i tisdags från australien och det kändes så kul att prata engelska igen (låter lite löjligt kanske men så är det ;) ). Just nu har jag dock inte råd, men EN DAG, åker jag dit igen!

När är det du far? Mars, april?

2009-07-30 @ 21:31:25
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: K

Åhh herregud så mycket gott på en och samma gång!

Ha en skön helg!

2009-08-01 @ 20:48:20
URL: http://husetpabacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0