Toklätt blåbärskaka i långpannan


Idag kan man säga att jag bott i köket, jag glömmer tid och rum ibland när jag stökar på och till middag blev det korv och bröd. Ja där hör ni alla som tror att jag lagar så ordentligt hela tiden! Förresten så var det inte ens jag som kokade korven utan det la jag ut på mannen! Jag har förberett det mesta till släktpartyt i morgon så det är bara sallader och bröd kvar, städa gör jag efter tror jag. Kakan med jordgubbar och rabarber räcker nog inte till alla så jag hittade ett recept här som jag nästan tog, hur den smakar får man veta senare.



BLÅBÄRSKAKA
6 ägg
4 dl socker
6 dl vete
250 g blåbär+1/2 dl socker
150 g hyvlat smör

Vispa ägg och socker fluffigt och vänd sedan ner mjölet.
Häll smeten i en långpanna, smord eller med plåtpapper.
Lägg bären på kakan och strö över sockret.
Hyvla kallt smör över och grädda i 200° i 15 minuter.
Grädde eller glass till såklart.

Nu har jag precis kommit hem från en regnig promenad med Stockholmssvägerskan....det måste snart vara slut på regn och jag vill ha en stor sol imorgon!

Kommentarer
Postat av: Vivvi

Tack för det. Det värmde. Jag fick nämligen just en otrevlig kommentar från någon Karin.

2009-07-10 @ 23:33:31
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/
Postat av: mimmismat

Blåbärskakan vill jag smaka. Får se om jag har blåbär kvar i frysen.

Ha nu så trevligt med släkten i möra.



Soliga tankar iaf/ Mimmi

2009-07-11 @ 14:53:25
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Therese

Så mumig den såg ut, jag har precis gjort bullar och slängde ned lite blåbärsylt som variation..

2009-07-12 @ 11:48:28
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Karin

Vivvi den var INTE från mig jag skriver inga såna vettu!



Mimmi jag gjorde ett blåbärsfynd i frysen, det är så när man snålar på vissa saker då blir de nästan för gamla! Men med bär är det ju ingen fara.

Det blev en kul släktkväll och det kom ett gäng ungdomar med gitarrer så det blev sång och det gillar jag!



Therese jag kollar in dina bullar nu på stört!

2009-07-13 @ 12:00:44
Postat av: Emilies Skafferi

Åhh så gott med blåbärskaka. Jag måste bege mig ut i skogen och plocka blåbär snart tror jag minsann!

2009-07-17 @ 17:03:37
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0