3 lätta såser till grillat



Här kommer såserna som vi åt till morsdagsmiddagen. Jag tyckte att dragonsåsen var godast och jag hackade i glanstagetes i den som smakar som dragon fast lite mildare. Creme fraiche brukar jag använda men nu testade jag med grädde och det blev lika bra fast något tunnare sås då.

AJVARSÅS
2,5 dl turkisk yoghurt /cremefraiche 
2-4 msk ajvar
tabasco
salt och peppar 

Rör ihop och smaka av, kan det bli lättare?

DRAGONSÅS
3 dl grädde/cremefraiche
1/2 -1 hönsbuljongtärning
1 msk dijonsenap
2 msk hackad dragon eller den örtkrydda du gillar

Låt såsen koka ihop i ca 5 minuter och sedan väljer du om du vill äta den varm eller kall.
Vi åt den kall och det passade perfekt!

TZATSIKI
3 dl turkisk yoghurt
1 liten gurka
1-2 klyftor  riven vitlök
salt och peppar

Ta bort kärnorna ur gurkan, riv den grovt, strö över salt och låt den ligga så i några minuter.
Krama ur gurkan allt du bara kan och rör ihop med resten.
Smaka av med salt och peppar och låt den stå och dra en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0