Laxceviche med mango och gurka



Det blev en lugn midsommarafton här utan flashiga rätter. Jag hade varken ork eller lust att laga något. Köpt sill, färskpärer och matjessill blev det och alla som inte gillade sill fick grilla sig en hamburgare hur lättsamt som helst. Dans på Säter blev det som vanligt på kvällen men det var en bättre dans än vanligt för Shake spelade.

Här kommer något som jag gjorde på studentbuffén som också passar perfekt till förrätt. Det finns många recept på ceviche men det här blev min variant. Vill du inte ha rå lax så kör på räkor istället (och då menar jag inte råa) det blir också gott.

Laxceviche
250g lax
250g mango
1 dm gurka
3 vårlökar
1/2 chili
2 lime
1 klyfta vitlök
1 msk olivolja
1/2 kruka koriander
salt, vitpeppar

Skär laxen i små kuber men laxen måste ha varit fryst minst 2 dygn.
Pressa lime, riv vitlök och lägg fiskbitarna i det minst 30 minuter.
Dela gurka och mango i småbitar, strimla vårlöken,  hacka chilin, koriander och krydda.

Blanda allt och servera i små glas, på skedar eller varför inte på ett räkchips? Nej förresten det kanske inte går om de är "bulliga".

Kommentarer
Postat av: carolina

det där tyckte jag såg flashigt ut! jag testade den nya sillen " extra krämig", det kändes lite lyxigt, haha ;)

2009-06-20 @ 15:45:51
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Emilies Skafferi

Mmm vad gott det lät! Snyggt och gott:)

2009-06-20 @ 17:18:31
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0