Maränger med kanel och hasselnötter

Är man normal om man bakar och löser sudoku samtidigt? För två veckor sedan hade jag aldrig ens tittat åt ett sifferkryss men nu är jag helt såld på det där! Inte för att jag är någon stjärna men jag tror det kan vara bra för knoppen. Nu var det ingen knådning på gång utan maränger som skulle vispas i 8 minuter och jag som var för lat att ta fram assistenten so why not!
Receptet  tog jag ur min fina bok OTTOLENGHI the cookbook.

CINNAMON AND HAZELNUTMERINGUE
200g äggvitor(ca 7st)
260g strösocker
140g mörkt muscovadosocker
1/2 tsk kanel
30g grovt hackade hasselnötter

Sätt ugnen på110°.
Blanda sockret och äggvitorna i en kastrull och sätt den över ett vattenbad.
Rör om och låt allt smälta ihop under omröring i ca 10 minuter till  max 40°.
Ta upp kastrullen ur vattenbadet och vispa i 8 minuter( här är det perfekt att lösa sudoku!)
Vänd ner kanelen i den tjocka massan och klicka ut på plåt
Strö över hackade nötter och grädda i 1,5-2 timmar.
Jag gjorde halva receptet bara för att testa men jag tog lika mycket nötter och hackade 50 g mörk choklad och vände ner. Planen är någon efterätt med bär på söndag.



Det kommer en "gräddad" bild sedan nu är det dansdax fast bara på tv tyvärr.
Hoppas ni får en mysig kväll!

Kommentarer
Postat av: Kalasgott

Ser så tjusiga ut så!! :-) Mumsmums!

2009-03-08 @ 00:17:25
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0