Vegabullar

Nu har inte jag haft bullar i frysen på länge men med en mjölk som gick ut igår och jäst som ville följa efter så fick det bli bullbak idag. Mamma brukar göra den här modellen på bullar men jag vet knappt om jag gjort det någon gång. Jag gjorde en alldeles vanlig vetedeg på 1,5 liter mjölk och med kardemumma. Jag gör min deg ganska lös och knådar den aldrig efter jäsningen utan tippar bara ur en degklick i taget. Det är säkert bara en fix idé men jag tycker att bullarna blir mjukare och godare då.
Bullfyllningen gjorde jag såhär:
200g smör
2 dl socker
2 msk kanel
2 tsk kardemumma
2 msk vaniljsocker
4 droppar bittermandelolja

Jag tycker det är lätt att röra ihop allt medan degen jäser. Mandelmassa hade jag tänkt mig med det var svårt det när jag gått och tjuvnallat......
Vad har ni för favoritfyllningar i era bullar?






Kommentarer
Postat av: Leila bakar...

När jag bakade bullar sist försökte jag oxå göra vegabullar, hade aldrig gjort det tidigare men jag fyllde dem med för mycket sylt och grejer som trycktes ut så vegabullar ska man nog bara göra av kanel eller vaniljbullar utan en massa gojs i. Fina blir dom i alla fall.

2009-03-22 @ 18:16:20
URL: http://leilabakar.blogg.se/
Postat av: Carro

Det finns nog inte mycket som slår nybakta bullar !

Jag är en jävel på att baka kanelbullar. Jag använder alltid torrjäst, tycker degen blir så mycket bättre då & bullarna med ;)

Har aldrig testat att göra dem sådär, får nog göra det någon gång :)

Goda såg de verkligen ut att vara !

2009-03-22 @ 20:49:49
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: mimmismat

I Umeå under studenttiden åt jag vegabullar med apelsinmarmelad i. Du får mitt minne att börja mala.

2009-03-24 @ 21:29:33
URL: http://mimmismat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0