Kryddig couscous med nötter och russin

Nu är jag hemma efter kioskbestyr och fotbollsmatch. Det blev seger för tjejerna med 9-1 och de är de värda efter förra säsongens ständiga förluster. Middagen idag blev pitarester från igår men jag gjorde lite couscous till för det var jag sugen på. På min önskelista står en riktig kryddmixer för hur jag än mortlar så blir det inte slätt och ibland vill jag ha det så.  Jag vill ha smak på mina gryn med kryddor och helst kokta i buljong och så här gjorde jag idag.




COSCOUS
2 dl coscous
2 dl vatten
1 msk olivolja
2 tsk Ras el Hanout eller curry
1 tsk stark paprika (pulbiber)
1 klyfta vitlök
1 tsk salt
1 dl blandade nötter/mandlar
2 msk gula russin
2 msk persilja
några myntablad/torkad mynta

Fräs kryddorna och vitlöken hastigt i oljan.
Tippa i vattnet och låt de koka upp.
Blanda i grynen, på med lock och låt de svälla i 5 minuter.
Rosta under tiden grovt hackade nötter i torr panna.
Blanda i nötter russin, kryddgrönt och smaka av så klart om det ska vara mera krydderier.
Passar både att äta varm och kall men ljummen gillar jag bäst för då kommer alla smakerna fram så bra.

Kommentarer
Postat av: Malin

Mm, jag gillar sådana här sallader med torkad frukt och nötter. Mums! Trevlig söndagskväll!

2009-05-10 @ 19:30:45
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: mimmismat

Vilken jätteseger va kul!



Cous-Cous var länge sedan det här borde jag testa!

2009-05-10 @ 19:33:05
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Carro

Vad roligt att dom vann ! :)

Det såg gott ut för ögat men jag har väldigt svårt för frukt i mat =P Grönsaker däremot äter jag gladeligen :D

2009-05-10 @ 20:14:14
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: nässelblom & choklad

Mums, cous-cous med nötter och russin tror jag är riktigt gott. Just cous cous passar så bra ihop med lite sötma. Ha det bra!

2009-05-12 @ 09:14:42
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Anonym

Mums, cous-cous med nötter och russin tror jag är riktigt gott. Just cous cous passar så bra ihop med lite sötma. Ha det bra!

2009-05-12 @ 09:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0