Lammkotletter och crushed potatoes på mitt vis





Jag stekte köttet i smör och olja bara några minuter på varje sida och kryddade med salt, vitpeppar och ört och vitlökskrydda från Krusmyntagården. Vitlökssmör borde jag gjort men det blev en vitlöksås istället och den finns i förra inlägget annars är rödvinsås inte heller fel till det här köttet.


Jag hade kallpärer sen igår som jag tänkte steka till lammkotletterna men då fick jag en bright idé att göra "like the englishmen" (tror jag i alla fall eller har jag drömt?) att koka potatis, mosa sönder grovt med skal och allt, ringla på olivolja, krydda och äta. Men nu ville inte jag ha olivolja utan smör, stark ost (tänk vad gott med chevré), potatisar utan skal och sedan in i ugnen tänkte jag. Det blev dagens nytänk i mitt kök och det blev supergott! En perfekt rätt att förbereda och bara gratinera när det är dags att äta. Jag snålade inte på smör heller för det är ju söndag!



"KROSSADPOTATIS" I UGN
1 kg kokt potatis
100 g smör
100g ost med smak
salt, peppar
kryddgrönt vore gott men det glömde jag

Mosa potatisen lätt, det ska vara en del stora bitar.
Fördela runt smör och riven ost.
Lägg allt i en ugnsform och strö lite av osten överst..
Gratinera tills potatisen är varm och dra på grillen på slutet så det blir knorpigt på toppen!

Nu är det snigelfart på nätet här hemma så nu säger jag godnatt och hoppas ni haft en fin allahelgonshelg för det har jag haft.

Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

krossad potatis i ugn ser helt galet gott ut, det måste jag absolut testa en dag :)

Jag har en lammstek i frysen som jag måste göra nånting åt så då var ju lördagsmiddagen spikad :)

2009-11-02 @ 15:46:15
URL: http:// www.helenaljunggren.com
Postat av: Karin

Helena: Ja det blev gott faktiskt och vi ska ha fest om två helger och då har jag tänkt ta upp lammstek och troligtvis den här potatisen till!

2009-11-02 @ 17:32:47
Postat av: Mimmi

Den där krossade potatisen ser för smarrig ut. Helt klart dags för lamm här också.



Ha det gott/ Mimmi

2009-11-03 @ 08:09:14
URL: http://mimmismat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0