Fiskgryta med räkor och fänkål

Kvällen innan vi åkte till fjällen såg jag det här receptet i Familjens Stora Receptskatt av Eva Ljungren, jag har bara ändrat lite (ett problem jag har).
Väldigt lättlagad mat som passade perfekt i en fjällstuga!



FISKGRYTA MED FÄNKÅL 4 port.
4 portionsbitar lax
400g skalade räkor
1 fänkål
1 liten purjolök
2 dl creme fraiche saffran och tomat
2 dl vatten
1 dl mjölk
1,5 fiskbuljongtärning
1 citron saft och skal
1 klyfta vitlök
1 dl kryddgrönt, timjan,gräslök och persilja tog jag
maizena till redning
2 msk smör
salt, vitpeppar

Skär fänkål och purjo i tunna strimlor och fräs det mjukt i smöret.
Tippa i CF, vätska, buljong, citron och vitlök.
Låt allt koka upp och lägg sedan i fisken i kuber.
Låt den sjuda några minuter, red av om du inte vill ha tunn sås.
Rör ned räkor och kryddgrönt och smaka av med salt och peppar.
Den här grytan passar fint till både pasta, ris och potatis tycker jag.
Creme fraichen var god men man vill man ha rejäl saffransmak blir det till att köpa ett kuvert av den kryddan!

SALLAD till grytan blev det av: 
krispsallad
ruccola
isbergsallad
avokado
körsbärstomater
citronsaft
salt och peppar

Här kommer några bilder från vandringsdag nr.2. Då tog vi bara med mackor på fjället och det var klart lättsamt men inte riktigt lika roligt!



Nu ska jag leta äppelkakerecept för jag ska ha fika med till mina spelmansvänner i morgon och efter det ska jag kolla in Tinas cookalong!


Kommentarer
Postat av: pj

hej karin! jag ser att ni har haft en härlig helg i fjällen; blir lite avis måste jag säga . glömer aldrig när jag fick vara med dej och maria i fjäll, höll nästan på att äta i hjäl oss + att man fick håll så att man nästan inte kunnde gå. men kul hade vi . ha det bra karin.

2009-09-14 @ 20:43:23
Postat av: pj

hej karin! jag ser att ni har haft en härlig helg i fjällen; blir lite avis måste jag säga . glömer aldrig när jag fick vara med dej och maria i fjäll, höll nästan på att äta i hjäl oss + att man fick håll så att man nästan inte kunnde gå. men kul hade vi . ha det bra karin.

2009-09-14 @ 20:44:44
Postat av: pj

ojdå ! fingret kom i ostyr

2009-09-14 @ 20:47:28
Postat av: Kerstin

Men så fina bilder! Det ser verkligen underbart ut! Verkar ha blivit fina färger i fjällen.

2009-09-14 @ 21:48:40
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Hej. Härligt med både fiskgryta och fjäll.

Har just ikväll kokat en fisksoppa med fänkål som ska få stå och dra sig till i morgon, när jag får lunchgäster.

Och fjällen ser jag genom fönstret ;)

Ha det bra./ Birgitta

2009-09-14 @ 21:50:40
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/
Postat av: molly

hej karin!

ser att du också åt fänkål igår :) visst är det gott?! :)

du får ha en bra tisdag! kram

2009-09-15 @ 06:04:24
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Fina bilder!

Maten ser supergod ut.



Hoppas att du får en ljuvlig dag!

2009-09-15 @ 08:07:21
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Anonym

Annasofiee.blogg.se

Annasofiee.blogg.se

Annasofiee.blogg.se

Annasofiee.blogg.se

Annasofiee.blogg.se

2009-09-15 @ 10:10:43
Postat av: Karin

pj: Ja vi hade det kul, borde göra om det tycker jag. Ha det fint du också och det är bara kul när fingrarna bråkar lite!



Kerstin just nu när jag blundar ser jag mest svampar!



Birgitta Höglund: Nu blev jag nyfiken både på din soppa och dina fjäll! Ska kolla in din blogg nu!



Molly det verkar ha varit fänkålens dag eller nåt:)



Helena Ljunggren: Tack snälla du och ha det toppen du också!



Annasofie undra vad du har för blogg?

2009-09-16 @ 21:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0