Frida bakar fina rosenbröd



Jag längtade verkligen efter småfrallor häromdagen och Frida fixade till så goda och fina men dom försvann i ett huj. Nu ska jag packa in en tomatplanta i bilen och åka till min syster och byta den mot en kopp te!

ROSENBRÖD ca 30 st små
50 g smör
5dl mjölk
50g jäst
1tsk salt
2tsk socker
ca1,3l vetemjöl
valmofrön till ganering

Smält smöret och tillsätt mjölken, värm det till 37°.
Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan och sedan allt det övriga.
Låt degen jäsa i 30min.
Dela degen i fyra och gör längder som du sedan delar i åtta.
Rulla till runda bullar, klipp ett kryss i varje och låt jäsa 20-30min.
Pensla med ägg och strö på vallmofrö.
Grädda bullarna i mitten av ugnen 250° i ca 10 minuter.

I morgonkväll klockan 20.00 måste ni kolla in TV1 för då ska min kompis Ulla från Ockelbo (nu pratar jag om Jonssons dotter från Borgsjö) sjunga i stora huvudstaden!!! Själv hoppas jag att det går att se på SVT-play för vi ska ha möte på jobbet.










Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Mmm gott med nybakat!

2010-06-15 @ 20:49:30
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Karin W.

Då blir det kanske i slutet av programmet "Det kungliga bröllopet"? Jag har sett de två tidigare avsnitten den här veckan och de har alltid avslutats med musikunderhållning.

2010-06-16 @ 00:51:19
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Postat av: Malin.T

I gott sällskap så kan rykande, nybakat börd lät gå åt...

2010-06-16 @ 08:40:08
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Frida

Farmor var faktiskt med och bakade också :D

2010-06-16 @ 10:44:01
Postat av: Malin

Rosenbröd är så himla gott! Grattis till "potatisvinsten" också förresten! :)

2010-06-16 @ 23:23:17
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Karin

NADJA: Mums kan man säga!



KARIN W:Ja du hade rätt hon sjöng på slutet och jag hann hem!



MALIN T:Ja men det är väl då det ska ätas.....



FRIDA: Ja just det, glömde bort det gumman!



MALIN: Tack snälla Malin!

2010-06-21 @ 22:05:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0