Rabarbermuffins



Rabarberpremiär i köket i dag, jag har inte ens gjort en rabarberpaj! Det är bra mycket roligare att baka nu med mina nya fina bakbunkar men tänk vad roligt det skulle vara om man hade en sån här! Nej det vore nog bättre med ett par nya träningsskor och en stor påse MOTIVATION!
Jag hittade det här receptet hos Kalasgott och nu ska jag provsmaka dom!

RABARBERMUFFINS 8-10 stora
1 Rabarberstjälk
2 msk Smör
2 msk Ljus Sirap
2 tsk Kanel

2 Ägg
1 ½ dl Farinsocker
2 tsk Vaniljsocker
1 knapp msk Bakpulver 
1 tsk Kanel
4 dl Vetemjöl
saften av 1 Citron 
½ dl Mjölk
100g smält Smör 


Skiva rabarbern i 1 cm tjocka bitar.
Stek den mjuk i smör, sirap och kanel.
Vispa ägg och socker fluffigt.

Sikta ned bakpulver, kanel och mjöl i smeten och rör om.
Tippa i citronsaft, mjölk, smält smör och rabarberbitarna och blanda.
Fördela smeten i muffinsformar helst nedsatta i muffinsplåt.
Grädda i mitten av ugnen i 175°c  15-20 min.


Nu är dom smakade, goda men jag vill ha en liten klick grädde till så blir det ändå godare mot den syrliga rabarbern!



Kommentarer
Postat av: Karin W.

Jag har inte alls skördat någon rabarber än. Här är det lite trögt och sent med växtligheten än så länge. Nätterna är alldeles för kalla. Men en rabarbersmulpaj av något slag är nästan ett "måste" vid den här tiden på året. Några ynka stjälkar ska jag väl i alla fall kunna skörda under veckan som kommer, hoppas jag

Postat av: Therese

Nä jag har inte heller hunnit göra något med rabarberna än, rabarberdricka brukar ju vara återkommande varje men jag väntar till midsommarveckan med att göra i ordning den..

En paj skulle ju inte vara helt fel..

Sov gott..

2010-06-08 @ 23:43:10
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Malin.T

Mums, vi som slet upp våra rabarber förra året...

Jag trodde oxå vi skulle få träffas uppe i stockholm, det så ju så bra ut ett tag, men med tanke på att dom inte ens skrivit något om den avslutade tävlingen utan det ser ut precis som innan på deras hemsida förrutom att man nu inte kan rösta längre så var det kanske lika bra? Dom verkar inte vara så seriösa som dom ger intryck av.

Kramar Malin

2010-06-09 @ 08:41:46
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Anna

Vilken färg vill du då ha på din kitchen aid? ;) hihi

2010-06-09 @ 15:32:13
URL: http://walkerr.blogg.se/
Postat av: Märit

I helgen bara måste jag ta rätt på all rabarber som jag har, det är två plantor och dom växer som rackarn! Smulpaj är gott men kräm är mums!



Ha det!

/Märit

2010-06-10 @ 07:21:37
URL: http://torparsambo.blogg.se/
Postat av: KarinW

KarinW: Tjena min namne! Då har du alltså kallare än vi, är det möjligt?



Therese:Ja rabarberdricka gillar jag också men resten av familjen dricker annat så det blev mycket till mig.....



MalinT: Ja du har nog rätt, jag ska gå in och kolla om det hänt något!



Anna: Ja du inte lätt men den gröna är häftig!



Märit: Ja själv är jag inte så rabarbersugen just nu ¨å jag kanske fryser in ett gäng!

2010-06-15 @ 22:05:55
Postat av: kristin

Verkar supergott! Jag har ett recept någonstans på en underbar rabarberconsommé. Om jag lägger rabarber (f'låt var bara tvungen) på lite fin rabarber ska jag absolut gör den Och blogga om den såklart ;D

Länge sedan jag var inne på din blogg, ser mycket gott!

2010-06-18 @ 13:51:08
URL: http://foodmob.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0