Mumsig sallad med quinoa och kräftor



Först idag blev det promenad med Anna och Frida och efter det omelettfrukost. Vi stekte en varsin med champinjoner, lök, tomater och slog äggstanning och riven ost över, muuums. Anna hjälpte mig att sätta om tomater och basilika och det gick fort när vi var två. Årets odlingsexperiment blir jordärtskocka, jag har fått några knölar av Sylvia som påstår att de är lättodlade hmmm.... får se hur det går men spännande hur som helst. Varför känner jag mig så fruktansvärt oallmänbildad? Kanske för att vi nyss spelat Retro här och jag mest svarat fel eller inte alls! Tror jag ska ta frågekorten och läsa ett gäng varje kväll. Hungrig blev på spelet och gjorde en sallad till lunch, skinka föreslog jag i den men tjejerna hittade en burk kräftstjärtar som dom ville ha istället. Quinoagrynen åt vi vid sidan om för dom var ljumna.

I salladen hade vi noonsallad, tomater, fetaost, sockerärtor, gurka, paprika, avokado, vårlök och rödlök.
Gryn av alla de slag är ganska smaklösa tycker jag så krydda massor eller slå på en dressing är super. Jag blandade citronsaft, vitlök och chiliolja, 1 riven vitlöksklyfta, salt och peppar och slog det över grynen.
Cremefraiche och en örtmixblandning (faktiskt min egen med alla örter som fanns i landet ifjol+chili och vitlök) rörde jag ihop till salladssås.

Anna är ute och krattar så jag ska gå ut och ta en räfsa jag också men det blir aptråkigt på en halvtimme!
Vilken tur jag har förresten för vi ska på fest hos Larssons klockan 6 och då går det ju inte att kratta längre eller hur?


Kommentarer
Postat av: Mimmismat

Kul att du fick hjälp med omplanteringen av dina småplantor, det blir trevligare så också. Va bra att du ska testa jordärtsskockor, de är suveränt goda.



God odlarlycka / Mimmi

2010-05-01 @ 17:00:27
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Anna Walker

Hur mår degen? :)

Jag har förresten döpt min till Kurt på förslag från farmor.. hihi

Hoppas ni hade det skoj igår!!

2010-05-02 @ 08:30:47
URL: http://ekologisktocheget.blogg.se/
Postat av: Malin.T

Vilken mysig dag du verkar ha haft! Jag är precis som du, känner mig totalt oallmänbildad när vi spelar såna spel medans maken är jätteduktig, snacka om knäckande ;-)!

Vilken vacker sallad som låter jättegod!

2010-05-02 @ 17:09:04
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Karin

MIMMI:Ja det blir roligare med sällskap! Hoppas jag lyckas med de där knölarna, tack snälla du.



ANNA: Ha ha min mår fint men jag kallar den "bebben" och jag är brydd själv att jag kommer ihåg att mata den!



MALIN T: Ja visst är det knäckande? Men jag har ett spel som jag vinner och det är A´la carte, ha ha

2010-05-02 @ 17:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0